Udenlandsk fokus på dansk elbilprojekt

Det danske elbilprojekt med Better Place og Renault som partnere har fået stor international opmærksomhed efter præsentationen i Hellerup i sidste uge.

Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har givet genlyd også uden for Danmark, da selskabet Better Place i sidste uge åbnede et elbilcenter i Hellerup og sammen med Renault fremlagde priser for at køre i elbil.

En lang række netmedier om biler har haft fokus på sagen - men også nyhedsmedier som New York Times og førende britiske aviser har viderebragt nyheden. Samt det kinesiske nyhedsbureau og - selvfølgelig - avisen Detroit News fra det amerikanske bilmekka.

- Der hviler et ansvar på os i Danmark, erkender Morten Leth, viceadministrerende direktør i Better Place.

Danskernes reaktion kan bane vej for øget accept af elbiler. Men samtidig kan projektet styrke Danmarks image.

- Der er et stort potentiale for at markedsføre Danmark som et land med en stærk profil på det globale cleantech-marked, siger Morten Leth.

Danmark ses som et godt land for elbiler, der blandt andet slipper for høje danske bilafgifter. Dertil kommer brugen af miljøvenlig el fra vindmøller.

- Og så ses danskerne som meget modtagelige over for ny teknologi, siger Morten Leth.

Herhjemme har Better Place haft svært ved at komme ud med det epokegørende - at man er ved at omdanne bilbranchen. Netop det "store billede" har ellers været i fokus for udenlandske delegationer, der har været på besøg.

- Vi skal være bedre til at forklare den komplicerede forretning og teknologi i projektet, erkender Morten Leth. Lektor Christian Kampmann, Institut for Innovation ved CBS, kan godt genkende, at Danmark får en vis opmærksomhed på sagen, men det tilskriver han blandt andet Better Place-stifter Shai Agassis evner som salgsmand.

Generelt mener han ikke, at Danmark står så stærkt i udlandets øjne som foregangsland på energi og miljø, som vi måske selv går og tror. Men det danske Better Place-projekt giver adgang til at teste forbrugerne, vurderer han.

- Inden for innovation er det svært at lave markedsundersøgelse på et marked, der ikke findes, siger Christian Kampmann.

Projektet vil vise, hvordan forbrugerne rent faktisk reagerer på det nye tilbud på bilmarkedet. Elbilcentret er kommet godt fra start med op mod 1000 personer tilmeldte besøg - og besøg på vej fra bilselskaber, energiselskaber og et førende teknisk universitet.

/ritzau/