Uber-ulykke opklaret: Kørte over lyskryds med fuld fart

En ny politirapport kaster lys på sidste uges ulykke, hvor en selvkørende Uber-bil stødte sammen med en personbil i Arizona. Det rejser nye spørgsmål om Ubers selvkørende biler.

Foto: JUSTIN SULLIVAN

Sidste uges ulykke mellem en selvkørende Uber-bil og en personbil i den amerikanske delstat Arizona er nu opklaret, skriver The Wall Street Journal.

En ny politirapport beskriver, at trafikken blokerede begge parters udsyn før sammenstødet, og derfor bliver ingen af partnerne anklaget for at være skyld i uheldet.

Rapporten rejser dog nye spørgsmål om, hvad sensorerne og kameraerne i Uber-bilen kunne se, og hvordan hardwaren blev brugt til at håndtere en svær trafikal situation.

Ulykken skete, da Alexander Cole i en Honda CVR forsøgte at dreje til venstre i et lyskryds. Samtidig nærmede den selvkørende Uber-bil sig lyskrydset, der ifølge selskabet var på autopilot. Uber-bilen speede automatisk op for at nå over krydset, da lyset skiftede til gul. Men ingen af bilerne kom videre, da de stødte sammen i midten af krydset.

På grund af trafikken havde ingen af bilerne umiddelbart mulighed for et optimalt udsyn til hinanden, har vidner sagt til politiet.

»Så vidt jeg kunne se, kom der ingen biler i den tredje bane, så jeg havde fri bane til at dreje. Lige da jeg kom ind i midterbanen og skulle til at krydse over til den tredje bane, så jeg en bil komme flyvende gennem lyskrydset, men jeg kunne ikke bremse hurtigt nok til at undgå sammenstødet,« skrev Alexander Cole i en skriftlig udtalelse til politiet ifølge The Wall Street Journal.

En industri-analytiker fra AutoPacific Inc. sagde til The Wall Street Journal, at situationen er en af de mest komplekse i trafikken overhovedet, og derfor bliver der nu rejst nye spørgsmål om Ubers selvkørende bilers håndtering af svære trafikale situationer.

Uber-bilen kørte 38 miles i timen, hvilket var lige under fartgrænsen på 40 miles. pr. time. Der var to Uber-ansatte i bilen, hvilket ifølge virksomheden er normal praksis, når de tester systemerne. De skulle være klar til at håndtere bilen manuelt, hvis det var nødvendigt. Ifølge Patrick Murphy, der var en af Ubers ansatte i bilen, var det ikke muligt at se bilen, der ville dreje til venstre, skriver The Wall Street Journal.

En Uber talskvinde har afvist at kommentere rapporten.

Uber har efter ulykken stoppet sine forsøg med selvkørende biler i  Arizona, San Francisco og Pittsburgh.