Uber-sager snubler i byretten

Retssagen mod seks Uber-chauffører tog en uventet drejning, da blandt andet kalenderproblemer fik udskudt dele af sagen til juni. Forsvarer frygter for retssikkerheden i den afgørende sag, der trak gevaldig ud.

Adskillige taxichauffører var mødt op i retten for at følge sagen mod seks Uber-chauffører, der kan få stor betydning for kørselsappen fremfærd i Danmark og dermed taxichaufførernes levebrød – betalende passagerer. (Foto: Uffe Weng)
Læs mere
Fold sammen

Hvis man skulle have haft en taxi i nærheden af Københavns byret efter den principielle retssag mod seks Uber-chauffører tirsdag, havde det næppe været noget problem.

I hvert fald var snesevis af uniformerede taxichauffører mødt op for at udtale deres utvetydige holdning til kørselsappen Uber, som de beskylder for at være piratkørsel.

Men modsat tilgængeligheden af utilfredse taxichauffører, så det sort ud med ledige siddepladser i byretten, der nok havde undervurderet interessen for sagen.

Lidt hurtig hovedregning i rettens administration havde dog fra morgenstunden flyttet sagen til rettens største lokale med plads til 50 personer. Der var dog stadig ikke sæder til alle fremmødte, som kunne konstatere, at det tog tid at få sagerne i gang.

Ventetiden vender vi tilbage til. Først sagerne mod de seks Uber-folk. Ifølge senioranklager fra Københavns Politi Elisabeth Boserup har de kørt ulovligt ved ikke at have taxikørekort eller de nødvendige tilladelser til at køre med betalende passagerer via appen Uber, og så var kardinalspørgsmålet mejslet i granit: Er der tale om ulovlig taxikørsel eller deleøkonomisk samkørsel?

Fire ud af seks tiltalte nægtede sig skyldig i piratkørsel, der kan koste en bøde på omkring 5.000 kroner. De sidste to tilalte kom aldrig for retten, og så er vi tilbage ved ventetiden.

I første omgang bad advokat for to af de seks tiltalte Uber-chauffører Betina Hald Engmark nemlig om, at der på grund af den åbenbare interesse i sagen skulle være domsmænd til stede. Det nikkede dommer Grethe Jørgensen ja til.

Efter den forhindring var ryddet af vejen, havde forsvarerne en tretrinsraket af argumenter for at udskyde behandlingen af de seks chaufførers mulige brøde.

Først sagde Betina Hald Engmark i et skarpt angreb mod anklagemyndigheden, at sagen burde udsættes, fordi det blandt andet var uklart hvilke omkostninger, chaufførerne havde haft til turene.

»Jeg har sjældent set en dårligere oplyst sag i den tid, jeg har arbejdet med strafferet,« sagde forsvareren, der i en årrække har været anklager i Nordsjællands Politi.

Dernæst satte hun spørgsmålstegn ved beslutningen om at køre sagen mod de enkelte Uber-chauffører først i stedet for at tage stilling til selve selskabets aktiviteter i en parallel sag. Den kan ifølge landets justitsminister (V) Søren Pind først komme for retten, når sagen mod de seks chauffører er færdig.

»Man tager sagen omvendt. Man siger: Vi går efter de små chauffører, og så prøver vi på den måde at bygge en stor sag op mod virksomheden. Hvor i det er retssikkerheden?« lød det fra Betina Hald Engmark.

Til sidst forklarede hun og forsvareren for de øvrige fire tiltalte chauffører, Eddie Omar Rosenberg Khawaja, at sagerne kan overhales inden om af EU-Domstolen, der blandt andet i Belgien skal tage stilling til, om Uber hører ind under udveksling af tjeneste- og vareydelser, der modsat taxilovgivningen hører ind under EU-retten.

Anklageren undrede sig over, at hun ikke var blevet bekendt med forsvarets betænkeligheder tidligere i forløbet.

Igen måtte dommeren trække sig tilbage og overveje forsvarernes andmodning om udsættelse. Efter en længere pause afgjorde dommeren, at sagen kunne optages efter frokost. Forsvarer Betina Hald Engmark havde dog ikke hele dagen sat af til sagerne, der trods eftermiddagens oprunden med regn og blæst stadig ikke var begyndt. Derfor skulle der først findes en ledig dato i kalenderen, hvor hendes to klienter kunne komme for en dommer.

»Det er en parodi,« sagde en af taxichaufførerne fra tilhørerrækkerne om det langstrakte forløb.

Efter endnu en pause blev det besluttet at lade de fire øvrige af de seks tiltalte forklare sig.

Det var dog nogen fåmælte herrer, der fik foretræde i salen. To af dem ønskede ikke at svare på anklagerens spørgsmål. De resterende to, der valgte at udtale sig, havde flere gange problemer med at forstå spørgsmålene.

Efter afhøringer af vidner i skikkelse af politifolk, der havde stoppet chaufførerne, summerede dommer Grethe Jørgensen dagen op.

»Vi er vel også færdige for i dag, for vi kan jo ikke komme videre,« sagde hun.

Resten af retssagen kører 17. juni, hvorefter der ventes at falde dom.