Uber har fået en ujævn start i Danmark

Taxi-appen Uber har ikke haft en prangende start, siden de kom til Danmark i november. Det er blandt andet en politianmeldelse og manglende chauffører, der har smidt grus i motoren.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. På tur med UBER-chauffør, Adeel, torsdag den 12 februar 2015. Han har kørt for firmaet i én måned og er meget glad for sit job. FOTO: Sophia Juliane Lydolph/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

I november 2014 gjorde en helt ny og ikke så lidt kontroversiel spiller sin entré på det danske transportmarked. Navnet er Uber, og formålet er at formidle transport fra chauffører til kunder.

Uber har de to koncepter UberPOP og UberBLACK, hvor førstnævnte er med privatpersoner som chauffører, og sidstnævnte er med professionelle chauffører.

Uber har eksisteret på det danske marked i godt tre måneder, og det har fået sig en ujævn start. Da Uber ankom til København, var opstartsgaven en politianmeldelse fra Trafikstyrelsen, og kørselsappen har været populær i nogle kredse og meget upopulær i andre. Blandt kunderne har man været så populær, at man ikke har kunnet følge med efterspørgslen, og det har gjort, at kunder ikke har kunnet få en bil fra Uber.

Ministeren: Uber er ulovligt

Regeringen har ikke været entusiastisk overfor Ubers alternative taxi-koncept UberPOP. Transportminister Magnus Heunicke gav i et samråd udtryk for, at han vurderer, at Uber er ulovligt.

”Da der ikke foreligger en taxitilladelse, er der – ifølge vores lovgivning – tale om pirattaxier, blot i organiseret form,” sagde transportministeren på samrådet den 22. januar.

Det er hårde kår for en nyopstartet virksomhed, men Uber har ikke nogen plan om at ændre på konceptet i Danmark. Uber siger, at de er åben for at indgå i dialog med relevante myndigheder. Trafikstyrelsen oplyser dog, at Uber takkede nej til at mødes, da man prøvede at etablere kontakt til dem.

Københavns Politi afviste i første omgang anmeldelsen fra Trafikstyrelsen, da man ikke mente, man kunne løfte bevisbyrden. Politiet har siden fået nye oplysninger i sagen og har genoptaget sagen. Uber mener ikke, at man tilbyder taxikørsel, men et samkørselskoncept, og derfor gælder taxiloven ikke for dem.

”Det kan ikke sammenlignes med taxakørsel, da det ikke er et fuldtidsjob. UberPOP er en teknologi-platform, der fremmer samkørsel og øger mobiliteten,” siger Jo Bertram, Ubers direktør for UK & Nordics

Loven siger dog klart, at hvis chaufføren – deltid eller ej – har en fortjeneste af kørslen, er det erhvervsmæssig befordring, og det kræver en gyldig taxitilladelse.

Ifølge Uber tilhører man kategorien for samkørsel sammen med koncepter som GoMore, hvor man skattefrit kan tage ekstra passagerer betaling for at køre med i ens privatbil, hvis pengene går til dækning af udgifter til brændstof.

For samkørsel gælder det også, at man ikke skal have nogen beviser og tilladelser. Derfor kræver Uber ikke, at deres chauffører skal have et erhvervskørekort i modsætning til Dansk Taxi Råds chauffører, som udgør 95 procent af alle taxichauffører i Danmark.

Uber er upopulær hos etablerede taxiselskaber

Både Dansk Taxi Råd og Trafikstyrelsen er helt uenige med Uber, og de håber derfor, firmaet bag appen bliver påbudt at leve op til gældende lov. På den måde kan Uber ikke længere køre taxilignende kørsel uden at have de nødvendige tilladelser.

Nogle af kravene til taxichauffører i Danmark er blandt andre, at: Man skal kunne beherske det danske sprog, man skal have fuldført et kursus, som er godkendt af Trafikstyrelsen og have geografisk kendskab til lokalområdet. Det er nogle krav, som ikke på samme måde er lovbestemt for samkørsel, og derfor frygter Dansk Taxiråd, at kundernes vilkår og tryghed bliver alvorligt forringet, hvis det ikke bliver slået fast, at Uber hører ind under loven for taxikørsel.

”At Uber ikke skulle køre personkørsel er en omgåelse af den virkelige verden. Jeg sammenligner det med pirattaxa, siger formand for Dansk Taxi Råd John Lindbom.

Han siger, at Dansk Taxi Råd intet har imod Uber, hvis de lever op til gældende lovgivning, og han opfordrer Uber til at søge de nødvendige tilladelser og oprette en bestillingscentral.

Uber fortsætter ufortrødent

Uber har været ude at sige, at de gerne vil have flere chauffører, men en af Ubers egne chauffører udtaler til Berlingske, at der snarere er problemer med for få kunder.

CEO for Uber UK & Nordics, Jo Bertram, fortæller, at man arbejder på at få både flere chauffører og kunder i København, og man løbende vil overveje at ekspandere og lancere nye services.

Som kunde skal man ikke være bange for at blive sat fast for at bruge appen, og man vil kunne køre med Uber uden at bryde loven, mindst indtil politiet er færdig med at undersøge sagen. Det sagde Magnus Heunicke på et samråd, hvor han også åbnede for, at man igen skal se på ændringer i taxilovgivningen. Det prøvede regeringen i forbindelse med sidste vækstpakke, men der røg forslaget altså ud af pakken efter modstand fra andre partier.

Politikommissær Bertel Hejlesen fra Københavns Politi bekræfter, at man har fået indhentet nye oplysninger i sagen fra Sverige og Norge og siger, at det kan ende med at være domstolene, der skal tage stilling.