Uber-chauffører: Vi fortsætter, selvom Uber lukker

Mere end 500 Uber-chauffører vil fortsætte med at køre, når kørselstjenesten lukker, oplyser Uber-chauffør. De er i gang med at udvikle en ny app, der skal være klar dagen efter, at Uber lukker.

Foto: Asger Ladefoged.
Læs mere
Fold sammen

Når Uber lukker kørselstjenesten den 18. april, står mere end 500 chauffører klar til fortsat at transportere passagerer rundt i de københavnske gader ved hjælp af en ny app. Det står klart, efter Berlingske Business har talt med Uber-chaufførernes talsmand og chauffør Per Jakobsen.

»Vi arbejder på en back-up løsning, så vi undgår, at chauffører skal stilles i en dårligere situation end nu, og så vi kan hjælpe københavnerne med stadigvæk at komme rundt,« siger Per Jakobsen.

Han oplyser, at den nye app intet har med Uber at gøre, og at flere chauffører melder sig til samarbejdet hver eneste dag. Chaufførerne har talt med »flere advokater« om projektet, og de har i samarbejde fundet en lovlig metode at drive den nye kørselstjeneste på, oplyser talsmanden.

»Den passer til danske model, hvor der indberettes skat og moms, og vi lægger også meget vægt på at gøre det til samme priser som hos Uber,« siger Per Jakobsen.

Han kalder det nye projekt for »relationskørsel«. Det fungerer ved, at der skal skabes en relation til passagererne. Det kan nemlig ifølge lovgivningen ikke betegnes som taxikørsel, hvis der er en relation mellem passager og chauffør, oplyser talsmanden. Dermed kan det nye projekt smyge sig udenom den kommende taxilovgivning, der ifølge Uber er grunden til, at kørselstjenesten lukker i Danmark.

Sådan fungerer det

Chaufførerne får alle udleveret visitkort med et fælles telefonnummer til en fælles forening, som de er tilknyttet. Når de giver visitkortet videre til en passager, har passageren skabt en relation til chaufføren, som har en relation til foreningen. Derfor får passageren gennem chaufføren en relation til foreningen. Når passageren giver visitkortet videre til sin ven, får vennen også automatisk en relation til foreningen. Og sådan skal kæden gå videre, oplyser Per Jakobsen.

»Vi er Danmark, foreningernes land, så vi har stiftet en forening, som vi alle er medlemmer af. Der skabes en relation til foreningen, når man giver visitkortet videre,« siger han.

Han uddyber, at chaufførerne og advokaterne af den grund har været betænkelige ved at lave reklamer for app’en, fordi relationen ikke kan skabes gennem et Facebook-opslag eller en plakat på en bus. Det skal ske gennem en menneskelig relation, hvis det skal være lovligt, oplyser han.

Og Uber-chaufførerne er allerede i gang med at skabe relationer til flere potentielle passagerer. Berlingske Business erfarer, at flere chauffører er begyndt at give visitkortene videre til passagerer med en besked om, at passagererne skal give kortet videre til så mange som muligt og skrive 'Uber' i en SMS til telefonnummeret på visitkortet.

SMS’en betyder, at passagererne vil få en besked om morgenen d. 19 april, der oplyser, præcis hvordan den nye app fungerer, fortæller talsmanden.

Advokat: »Der er tale om klokkeklar omgåelse«

Morten Bjerregaard, advokat med speciale i strafferet hos Bjerregaard Advokatfirma, mener ikke, at chaufførernes nye kørselstjeneste vil få medvind i en retssag.

»Det er rigtigt, at man kan tage penge for kørsel, uden at det er hyrevognskørsel, hvis der er tale om en reel relation. Men det er der helt sikkert ikke i det her tilfælde. Der er tale om klokkeklar omgåelse af reglerne,« siger han.

Han uddyber, at der ikke er behov for en forening, hvis to personer reelt kender hinanden.

»Hvis jeg kender en person og spørger, om han vil køre mig et sted hen, behøver vi ikke at lave en forening for at skabe relationen. Det er fuldstændig indlysende. De får aldrig nogensinde en dommer til at hoppe på den,« siger Morten Bjerregaard.

Per Jakobsen ønsker ikke at uddybe, hvem der udvikler den nye app. Den er ifølge ham stadig under udvikling, og derfor kan han ikke oplyse, hvordan app’en præcis vil tage sig ud, når Uber lukker d. 18 april og den nye app skal på markedet.