Uber ansætter NASA-ekspert til at lave flyvende biler

Den omstridt kørselstjeneste arbejder på at kunne bringe folk til og fra arbejde i en flyvende bil - og en normal Uber-tur. De første kan være klar inden for nogle få år.

Mange deler visionen om flyvende biler. Nu har Uber ansat en NASA-ingeniør med svært megen forstand på området til at hjælpe sig med at udvikle dem. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det er meget længe siden, at flyvende biler var noget, som man kun fandt i Harry Potters troldmandsunivers. I fremtiden skal man kunne praje en flyvende bil gennem kørselstjenesten Uber, som netop har ansat en ekspert fra den amerikanske rumadministration, NASA.

Mark Moore var manden, der inspirerede internetgiganten Googles medstifter og topchef, Larry Page, til at kaste sig over udviklingen af flyvende biler. Nu skifter han efter 30 år arbejdsplads og rykker ind i Uber Elevate-divisionen, hvor han bliver direktør for udvikling af flyveteknologier, skriver den britiske finansavis Financial Times. I oktober offentliggjorde Uber en hvidbog om sin interesse for teknologi til »lodret opstigning og landing«.

Klar over udfordringerne

NASA-ingeniøren har forsket i ubemandede flyvningssystemer og personlige luftfartøjer i forventningen om, at der inden for de kommende 20 år vil ske en stor ændring i den måde, som vi vil bruge flytransport på. Det var dette forskningspapir, der satte skub i Larry Pages hemmelige igangsætning af de to iværksættervirksomheder Zee Aero og Kitty Hawk.

»Jeg kan ikke forestille mig et selskab, der står i en stærkere position til at blive førende inden for dette nye økosystem og gøre markedet for elektriske, flyvende bybiler virkeligt,« siger Mark Moore ifølge nyhedsbureauet Bloomberg om sit jobskifte, der sker et år, før han kunne være gået på pension.

Uber er endnu ikke gået i gang med at bygge en flyvende bil, men hvidbogen beskriver, hvilke tekniske forhindringer der skal overvindes. Det drejer sig om både støjforurening, bilens ydeevne og den begrænsede batteritid. Ubers vision er, at folk tager en normal Uber-tur hjemmefra til den nærliggende »vertiport« - en sammentrækning af »vertical« (lodret) og »heliport« (helikopterlandingsplads«. Herfra letter de så og lander igen i den »vertiport«, der er tættest på deres arbejdsplads højst 80-150 kilometer derfra. Mark Moore mener, at den flyvende bil vil kunne oplades, mens folk står af og går om bord.

De første biler kan måske flyve i år

NASA-ingeniøren forventer, at vi inden for de næste et-tre år vil se de første flyvende biler, som vil have piloter til at styre i en lang tid endnu.

Flyproducenten Airbus' topchef, Tom Enders, sagde i januar på det verdensøkonomiske topmøde i Davos i Schweiz, at man vil begynde at teste en flyvende bil allerede i år.

Ubers kørselstjeneste er omstridt og i mange lande direkte forbudt, fordi dens chauffører ikke følger den lokale taxilovgivning, og fordi passagertransporten ikke er tilstrækkeligt dækket ind forsikringsmæssigt.

Læs mere: Her er Ubers 98 sider store hvidbog om flyvende biler