Tysklands-færger og Bordershoppen giver rekordoverskud

Scandlines har under kapitalfonden 3i's ejerskab udviklet sig til noget af en guldkalv. Rederiet er nu totalt fokuseret på Tysklands-ruterne og frygter ikke en Femern-forbindelse.

Foto: David Leth Williams.
Læs mere
Fold sammen

Det gamle statsejede rederi, Scandlines, er skrumpet gevaldigt ind de senere år efter frasalgene af ruterne mellem Sverige og Tyskland, fragtruterne på Østersøen og senest i januar 2015 salget af ruten mellem Helsingør og Helsingborg.

Tilbage er kun Tysklands-ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden med tilhørende BorderShops for de entusiastiske grænsehandlere.

Men eneejeren siden december 2013, kapitalfonden 3i, har med sin fokusering af Scandlines bevist, at »big« ikke nødvendigvis er »beautiful«.

Scandlines styrede således gennem 2015 med vækst og rekordoverskud trods problemer med færgedriften i sommer på Rødby-Puttgarden og store investeringer i nye hybridfærger.

Scandlines' omsætning voksede sidste år med 3,5 pct. til 3,4 milliarder kr., mens driftsoverskuddet steg 6 pct. til  godt en milliard kr. Scandlines tjente således 37 kr. på driften for hver gang, der blev sejlet og grænsehandlet for 100 kr.

Bundlinjen voksede med hele 80 pct. til 800 mio kr., hvilket er rekord.

»Selvom vi stødte på udfordringer med at færdiggøre vores to nye hybridfærger til Gedser-Rostock og måtte drive Rødby-Puttgarden med en kapacitetsreduktion på 25 pct. flere måneder, øgede vi både omsætning og indtjening i løbet af året og transporterede det højeste antal passagerer i fem år,« skriver Scandlines' koncernchef Søren Poulsgaard Jensen om regnskabet.

I løbet af 2015 transporterede Scandlines 7,6 mio. passagerer og 1,8 mio. biler.

Scandlines venter i år et mindre fald i de økonomiske resultater som følge af væsentlige charteromkostninger for de to nye skibe, der skal sættes ind på Gedser-Rostock-ruten. Men Søren Poulsgaard Jensen har optimismen i behold.

»Vi har fokuseret vores forretning på de dansk-tyske ruter kombineret med et stærkt catering- og retail-tilbud. Derudover har vi investeret kraftigt i en bæredygtig og langsigtet forretningsmodel, mens vi samtidig har reduceret vores gæld for at styrke vores konkurrenceevne. Dette understreger, at vi har tillid til, at vores strategi om at udbygge Gedser-Rostock-ruten og fortsætte driften på Rødby-Puttgarden vil skabe stærke resultater, uanset om en fast Femern-forbindelse engang måtte blive en realitet eller ej,« skriver han i regnskabsmeddelelsen.

Scandlines var ejet af den danske og tyske stat indtil 2007, hvor rederiet blev solgt for godt 11 milliarder kr. til en investorgruppe bestående af 3i Group, Allianz Capital og Deutsche Seerederei. I 2010 blev sidstnævnte købt ud af de to andre og i december 2013 blev Allianz Capital købt ud af 3i.