Tyskerne kan miste S-toget

S-togsselskabet i Berlin lever ikke op til sikkerhedskrav og flere hundrede vogne har kørselsforbud.

Foto: Torben Christensen/Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Tysklands hovedstad risikerer midlertidigt at miste sit S-togsnet, fordi vognparken ikke lever op til sikkerhedsbestemmelserne og man ikke kan nå at efterse dem.

Det blev meddelt i går, en halv snes dage efter at det tyske jernbanetilsyn beordrede 380 togvogne i remise. Vognenes hjul var ikke, som S-togsselskabet var blevet pålagt efter et uheld 1. maj, blevet kontrolleret for brud.

Siden har nærtrafikken i Berlin været kaotisk. Toge kører i bedste fald hvert 20. mod normalt hvert 10. minut, flere linjer er helt indstillet, andre forkortet og overtaget af busser eller regionaltog.

S-togsselskabets direktion på fire mand er i mellemtiden blevet afsat, men problemerne er langt fra løst. Der er nu en sådan flaskehals i værkstederne, at man ikke kan gennemføre de krævede eftersyn i tilnærmelsesvis det tempo, som er nødvendigt, hvis køreplanen skal holdes. Det er derfor muligt, at jernbanetilsynet beordrer midlertidig indstilling af alle S-tog, skrev avisen Tagesspiegel i går.

Kritikere påpeger, at problemerne er opstået, fordi S-togsselskabet har måttet overføre millioner til moderselskabet Deutsche Bahn, som forbereder sig på en børsnotering og har brug for gode regnskaber. Samtidig er antallet af medarbejdere kraftigt beskåret. Det har bl.a. betydet, at man ikke har haft tilstrækkeligt personale til eftersynene, hedder det.

S-togene i Berlin befordrede sidste år 388 millioner passagerer. Herudover har Berlin en undergrundsbane, der ejes af byens trafikselskab og årligt har 457 millioner passagerer; undergrundsbanen er ikke ramt af problemer. Det er til gengæld passagerer, som ankommer til en af Berlins to lufthavne, Tegel.

Her protesterer taxichauffører, efter at de er blevet pålagt at holde deres biler pæne og rene, lade passagerer betale med kreditkort og finansiere en uafhængig kontrolordning med 50 cent (3,75 kr.) pr. tur.

Det var også planen, at de skulle kunne tale engelsk, men det projekt har vist sig umuligt. En del af chaufførerne er så forargede over at skulle erlægge 50 cent, at de i flere dage har hindret passagerer i at stige ind i taxier i lufthavnen.