Tyske mediegiganter gentoptager fusionsdrømme

De to tyske medieselskaber Prosibensat.1 og Axel Springer har genoptaget forhandlingerne om en fusion, der vil forbedre mediernes konkurrencedygtighed i Tyskland, og målet er på globalt plan at kunne konkurrere med sværvægtere som Google og Facebook.

Foto: Thomas Peter

Det skriver Financial Times.

Forhandlingerne, som er en genoptagelse af mangeårige fusionsplaner, er i den indledende fase, og ingen af parterne ønsker at udtale sig.

Prosiben er Tysklands største kommercielle tv-station, og Axel Springer er landet største nyhedsleverandør med blandt andet aviserne Bild og Die Welt under sig.

I 2005 forelå der en aftale mellem parterne, da Axel Springer skulle overtage Prosieben for 4,2 mia. euro. Opkøbet blev dengang blokeret af de tyske konkurrencemyndigheder. I dag ser situationen anderledes ud, da Prosieben med en markedsværdi på 9,72 mia. euro nu er det største selskab mod Axel Springers markedsværdi på 4,68 mia. euro.

Alene i 2015 er Prosiebens aktiekurs steget 27,6 pct., mens Axel Springer er faldet næsten 5 pct. på børsen i Frankfurt.