Tyske mediegiganter gentoptager fusionsdrømme

De to tyske medieselskaber Prosibensat.1 og Axel Springer har genoptaget forhandlingerne om en fusion, der vil forbedre mediernes konkurrencedygtighed i Tyskland, og målet er på globalt plan at kunne konkurrere med sværvægtere som Google og Facebook.

Foto: Thomas Peter
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver Financial Times.

Forhandlingerne, som er en genoptagelse af mangeårige fusionsplaner, er i den indledende fase, og ingen af parterne ønsker at udtale sig.

Prosiben er Tysklands største kommercielle tv-station, og Axel Springer er landet største nyhedsleverandør med blandt andet aviserne Bild og Die Welt under sig.

I 2005 forelå der en aftale mellem parterne, da Axel Springer skulle overtage Prosieben for 4,2 mia. euro. Opkøbet blev dengang blokeret af de tyske konkurrencemyndigheder. I dag ser situationen anderledes ud, da Prosieben med en markedsværdi på 9,72 mia. euro nu er det største selskab mod Axel Springers markedsværdi på 4,68 mia. euro.

Alene i 2015 er Prosiebens aktiekurs steget 27,6 pct., mens Axel Springer er faldet næsten 5 pct. på børsen i Frankfurt.