Tysk TV-station nedlægger nyhederne

Den private tyske TV-station Sat.1 nedlægger med øjeblikkelig virkning de fleste af sine nyhedsudsendelser. Hensigten er at opnå en forrentning af egenkapitalen på op til 30 procent.

Radio- og TV-nævnet minder om, at Sat.1 har public service-forpligtelser, som, hvis de ikke overholdes, kan føre til inddragelse af licensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arnd Wiegmann
En af Europas største, private TV-stationer, Sat.1, nedlægger med øjeblikkelig virkning næsten alle sine nyhedsudsendelser. Dermed skal forrentningen af egenkapitalen øges fra 22,2 til op mod 30 procent, oplystes det i går.

Meddelelsen udløser chokbølger i den tyske medieverden.

Sat.1, med hovedkvarterer i München og Berlin, har de seneste tre år investeret kraftigt på nyhedssiden, bl.a. for at hamle op med konkurrenten RTL. Således blev den erfarne TV-reporter Thomas Kausch i 2004 lokket til stationen som vært for aftennyhederne, Sat.1 News, klokken 18.30.

Den daværende programdirektør Roger Schawinski forklarede det dengang med, at nyheder ganske vist er dyre at producere, men nødvendige for at forbedre stationens image og gøre den mere attraktiv for reklamekunder.

Hos RTL har studieværten Peter Kloeppel siden 1992 været et vigtigt omdrejningspunkt for nyhedsudsendelserne.

Hals over hoved

Beslutningen ser ud til at være taget hals over hoved. Sat.1-chefen Mathhias Alberti sagde i et interview så sent som i sidste uge, at der »helt sikkert« ikke ville blive sparet på programmerne. Mandag eftermiddag blev stationens journalister orienteret om lukningen af de fleste nyhedsudsendelser.

I går bekræftede en talskvinde for Sat.1, at Kausch allerede havde rømmet sit kontor, men endnu i aftes optrådte han på stationens hjemmeside som »studievært og leder af Sat.1 News«. Ifølge nyhedsmagasinet Der Spiegels internetudgave forhandler han i øjeblikket om sin fratrædelse.

Tabte markedsandele skal genvides

På en generalforsamling i Sat.1s moderselskab i går meddeltes det, at i alt 180 stillinger skal nedlægges; 80 i München og 100 i Berlin. Selskabets chef Guillaume de Posch erklærede, at besparelserne ikke er dikteret af ejerne, kapitalfondene KKR og Permira fra henholdsvis USA og Storbritannien.

»Samtlige beslutninger er alene truffet af direktionen,« sagde han på mødet.

På chefsiden henvises til, at Sat.1 har tabt markedsandele især hos seere mellem 14 og 49 år, der er særlig interessante for annoncører. I andet kvartal i år var man nede på 10,4 pct., det laveste i mange år. Samtidig belastes moderselskabet af en gæld på skønsmæssigt fire milliarder euro (30 mia. kr.).

Medarbejderne på nyhedsredaktionen siger, at deres udsendelser havde et højere seertal end gennemsnittet for stationen. Deres indslag skal erstattes af underholdning, bl.a. i form af genudsendelser.

Nyheden om nyhederne vækker ikke begejstring i radio- og TV-nævnet i delstaten Rheinland-Pfalz, hvor Sat.1 er registreret. Stationen har public service-forpligtelser, som, hvis de ikke overholdes, kan føre til inddragelse af licensen, oplyste direktøren Manfred Helmes i aftes.