Tysk rederi prøver på ny at hæve raterne

Onsdag lancerer tyske Hapag-Lloyd et nyt rateløft på fragtruten mellem Fjernøsten og Europa.

Foto: MAURIZIO GAMBARINI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Uge efter uge falder fragtraterne inden for containerfart. Og gang på gang forsøger rederierne at hæve raterne.

Onsdag lancerer tyske Hapag-Lloyd, som sædvanlig som det første rederi, et nyt rateløft på fragtruten mellem Fjernøsten og Europa.

Raterne træder i kraft 1. juni, hvor raterne skal stige 1000 dollar per tyvefodscontainer (teu), hvis det tyske rederi får sin vilje.

Hapag-Lloyd er ofte først ude med ratestigninger, inden store konkurrenter som Maersk Line og CMA CGM følger efter med lignende bud.

Fragtraterne på de store containershipping-ruter mellem Asien og Europa faldt igen i sidste uge. Spotprisen for at fragte en container på den vigtige handelsrute dykkede således med 1,7 pct. til 343 dollar per tyvefodscontainer (teu), hvilket er det laveste niveau nogensinde.

I forvejen har rederierne varslet ratestigninger omkring 1. maj og denne uge for at komme de lave rater til livs.