Tysk rederi prøver på ny at hæve raterne

Onsdag lancerer tyske Hapag-Lloyd et nyt rateløft på fragtruten mellem Fjernøsten og Europa.

Foto: MAURIZIO GAMBARINI

Uge efter uge falder fragtraterne inden for containerfart. Og gang på gang forsøger rederierne at hæve raterne.

Onsdag lancerer tyske Hapag-Lloyd, som sædvanlig som det første rederi, et nyt rateløft på fragtruten mellem Fjernøsten og Europa.

Raterne træder i kraft 1. juni, hvor raterne skal stige 1000 dollar per tyvefodscontainer (teu), hvis det tyske rederi får sin vilje.

Hapag-Lloyd er ofte først ude med ratestigninger, inden store konkurrenter som Maersk Line og CMA CGM følger efter med lignende bud.

Fragtraterne på de store containershipping-ruter mellem Asien og Europa faldt igen i sidste uge. Spotprisen for at fragte en container på den vigtige handelsrute dykkede således med 1,7 pct. til 343 dollar per tyvefodscontainer (teu), hvilket er det laveste niveau nogensinde.

I forvejen har rederierne varslet ratestigninger omkring 1. maj og denne uge for at komme de lave rater til livs.