Tysk Mærsk-rival sank dybere i rødt i andet kvartal

Hapag-Lloyds resultater forværredes i andet kvartal i forhold til første kvartal, og sammenligner man med andet kvartal af 2015 er der endnu større grund til grå hår på hovedet.

Arkivfoto: Hapag-Lloyd container. Fold sammen
Læs mere
Foto: FABIAN BIMMER

Det unoterede tyske containerrederi havde et negativt driftsresultat (EBIT) på 44,5 mio. euro i april, maj og juni. Til sammenligning var der et marginalt EBIT-overskud på 5 mio. euro i første kvartal i år og hele 93 mio. euro i overskud på posten i andet kvartal af 2015.

På bundlinjen blinkede der rødt med et underskud på 99 mio. euro i andet kvartal efter et tab på 43 mio. dollar i første kvartal.

Fragtraten for Hapag-Lloyds containerskibe dykkede til 1019 dollar per tyvefodscontainer (teu) i kvartalet - et fald på næsten 5 pct. mod første kvartal og knap 20 pct. på et år.

Rederiet fragtede også færre containere end for et år siden, så samlet faldt omsætningen 22 pct. i forhold til det sammenlignelige kvartal i 2015.

Intens konkurrence og afdæmpet global økonomisk vækst forklarer dog de svage rater, og selv om lavt brændstofforbrug og et spareprogram forbedrer omkostningerne, er resultaterne skuffende, erkender rederiet, der i øjeblikket er verdens sjettestørste.

»I andet halvår vil vores hovedfokus være på at yderligere forbedre omkostningsbasen og at gøre hvad-som-helst vi kan for at få fragtraterne tilbage på et mere bæredygtigt niveau«, udtaler Hapag-Lloyds direktør, Rolf Habben-Jansen, i regnskabet.

Hapag-Lloyd er i gang med at fusionere med konkurrenten UASC for at bedre kunne konkurrere med de store spillere i branchen, herunder A.P. Møller-Mærsks Maersk Line, der er verdens største.