Tysk krigshavn gør klar til Maersk-skibe

Wilhelmshaven skal udbygges for 950 mio. euro for at gøre plads til Maersk Lines superskibe

Wilhelmshaven vil have en bid af container-kagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: JERRY LAMPEN
Tysker har sat næsen op efter en større bid af containermarkedet i fremtiden. I dag er det nemlig kun Rotterdam, der har kapacitet til at modtage fremtidens gigantiske containerskibe som eksempelvis Maersk Lines kommende Triple-E-skibe.

Derfor bruger JadeWasserPort, som havnen faktisk hedder, nu 950 millioner euro på at udbygge havnearealet og grave indløbet dybere. Den kommende containerterminal vil være på størrelse med 500 fodboldbaner og have 1,7 km kajplads. Selve havnen skal være 18 meter dyb for at give adgang til gigantskibene i fremtiden.

Se også: Her er havets hersker fra Mærsk

Havnen skal kunne håndtere 2,7 millioner containere om året, men det tal kan fordobles, hvis forholdene er til det. Dermed vil det blive Europas fjerdestørste havn.



"Havne, der ikke kan håndtere de største skibe, vil få problemer i fremtiden. Hvis de største skibe ikke kan sejle til Tyskland, vil de fokusere på Rotterdam, og over en periode vil vi dermed også miste andre services, så det er helt essentielt for os," siger Emanuel Schiffer, formand for Eurogate GmbH, der driver den kommende havn.

Se også: Så store er Mærsks containerkæmper

Som det ser ud i dag er det kun Rotterdam, der er dyb nok til at klare de store skibe. Forhåbningen er, at Wilhelmshaven med sin placering 300 km nordøst for Rotterdam vil kunne tage en del af den transport, der kommer fra Rusland og andre lande i det Baltiske Hav.

Wilhelmshaven blev opført af Wilhelm I af Preussen i 1869 og var udgangspunktet for Tysklands flådeambitioner op til og under første og anden verdenskrig. Som handelshavn har den dog hidtil ikke haft den store status, men håber tyskerne nu på at ændre.