Tysk gigant optrapper dansk modekrig

Foto: Hannibal Hanschke. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Den tyske modegigant Zalando åbner et nyt varehus i Stockholm, som skal hjælpe selskabet mod målsætningen om at sælge tøj og sko for 7,5 mia. kr. i Norden inden for fem år.

Det skriver Børsen.

Zalando er på ti år vokset til at være både Europas og Danmarks største onlinemodebutik og sætter fortsat det tempo, som konkurrenterne - H&M, Boozt, Ellos og Asos - forsøger at holde trit med.

»Zalando sætter standarden og har blandt andet med gratis fragt og gratis returnering tvunget andre aktører med. Det har været rigtigt dyrt for hele branchen. Samtidig er Zalando relativt stærke til databehandling«, siger Dorte Wimmer, detailhandelsekspert fra Retail Institute Scandinavia, til Børsen.

Det nye varehus i Stockholm vil gøre det muligt at levere på en til to dage i hele Danmark.

Zalando har over 20 mio. kunder og omsætter i dag for 27 mia. kr. Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen købte i 2013 10 pct. af virksomheden.