Tysk biltilsyn kræver 2,4 mio. biler tilbagekaldt

De tyske myndigheder afviser Volkswagens tilbud til uheldige bilkøbere og kræver nu, at bilgiiganten af egen drift indkalder 2,4 millioner tyske biler med snydesoftware og ordner problemerne.

Foto: JULIAN STRATENSCHULTE.
Læs mere
Fold sammen

Det tyske biltilsyn, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), vil nu tvinge Volkswagen til at indkalde 2,4 millioner biler i Tyskland som følge af dieselskandalen, som blev afsløret for for knap en måned siden i USA.

I slutningen af september indrømmede Volkswagen, at man har installeret snydesoftware i 11 millioner dieselbiler på verdensplan, som gør, at de udleder mindre NOx-emission, når de bliver testet, end når de rent faktisk kører på vejene. Alene i Europa er 8 millioner biler påvirket af skandalen.

Volkswagen har foreslået, at de berørte bilejere af egen drift kan indlevere deres biler, så de kan blive bragt i orden. Men det forslag har de tyske myndigheder altså afvist. De betragter den famøse software i dieselbilerne som ulovlig, og de kræver i stedet, at Volkswagen aktivt selv indkalder bilerne med snydesoftware.

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt oplyste torsdag, at Volkswagen inden udgangen af november skal gøre rede for, hvordan man nøjagtigt vil løse problemet med snydesoftwaren, og bilproducenten skal begynde at indkalde bilerne til reparation i januar. Når bilerne så er repareret, vil biltilsynet kontrollere, at problemet vitterligt også er løst.

En talsmand fra Volkswagen oplyser, at selskabet nu vil nærstudere myndighedernes krav.

De østrigske myndigheder fulgte torsdag trop med Tyskland og krævede, at Volkswagen kalder 363.000 biler på værksted.

Volkswagen vurderer, at der i Danmark kører ca. 91.000 biler rundt med de famøse EA 189-dieselmotorer. Det drejer sig om 52.738 biler af mærket Volkswagen, 14.548 Audier, 16.367 Skodaer og 7274 biler af mærket Seat fra bestemte produktionsår. Ifølge en handlingsplan fra Volkswagen bliver de berørte kunder informeret individuelt om, at deres bils emissionsforhold kan udbedres.

Volkwagen-koncernens nye topchef, den tidligre Porsche-boss Matthias Müller, mødtes torsdag med 400 Volkswagen-chefer til et lukket møde i Leipzig. Mødet har været planlagt længe og skulle oprindeligt have handlet om nye mærker, modeller og motorer. Men temaet er udskiftet til den store dieselskandale, som indtil videre har skåret en fjerdedel af Volkswagens børsværdi.

På mødet skulle den store chefgruppe blandt andet få en orientering om, hvordan skandalen med snydesoftwaren skal håndteres.

TV: VW tilbagekalder 2,4 mio. biler