Twittere twitter ikke

Der en ganske lille procentdel af brugerne på mikrobloggingsitet Twitter, der står for hovedparten af indholdet. Det viser en ny analyse fra Havard.

Foto: Kevork Djansezian
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du har åbnet en konto hos mikrobloggingtenesten Twitter og aldrig brugt den igen, er du som folk er flest. Det er nemlig under 10 procent af Twitters brugere, der står for over 90 procent af indholdet.

Og over halvdelen af de Twittere, der har oprettet en Twitter-konto, bruger deres konto oftere end en gang hver 74. dag. Undersøgelsen af Twitter er foretaget af det ansete amerikanske universitet, Havard blandt 300.000 brugere af Twitter - og den dokumenterer, at Twitters popularitet er noget mindre end først antaget.

Selv om Twitter fortsat er et af de hurtigst voksende sociale netværk, er der reelt ikke mange af de aktive brugere, der faktisk også bruger sitet.

10 millioner brugere
Twitter er en mikroblogging-tjeneste, hvor brugerne sender små 'tweets' til hinanden. Det er små beskeder på 140 tegn, der typisk omhandler, hvad man laver lige nu - eller hvad man mener om et bestemt emne. Hver enkelt person på tjenesten har 'followers' der får tweets fra personen, ligesom at brugerne selv vælge, hvem de vil følge. Men i praksis er det altså en forholdsvist begrænset andel af Twitters brugere, der nogensinde kommer i gang. Det skriver BBC

Selv om det endnu er primært et amerikansk fænomen, vokser Twitter markant - og har de sidste fire måneder scoret 10 millioner brugere. Det skal sammenlignes med Facebook, der er oppe på over 200 millioner brugere.

Fælles for de sociale netværk har dog historisk været, at de gennemgår perioder med heftig vækst, for derefter at blive overhalet af noget andet og mere interessant. De færreste af de sociale netværk offentliggør detaljerede statistikker om deres brugeres adfærd. Derfor er Havard-undersøgelsen unik.