Twitter presses af mangel på fornyelse

Flere brugere kommer til Twitter, men de bruger beskedtjenesten mindre.

Mikroblogtjenesten Twitter er ikke god nok til at forny sig, erkender topchefen, og derfor er brugerne ikke så aktive som tidligere. Arkivfoto: Eric Thayer, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIC THAYER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Manglende vækst i netbeskedtjenesten Twitter betød mandag aften et aktiedyk på hele 11 procent efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet, som viser, at fremgangen i brugertallet fortsætter, men at folk bruger tjenesten mindre.

Forventningerne til Twitter var ellers store, efter at det i 2. kvartal var lykkedes at øge brugertallet med 24 procent, hvor verdensmesterskaberne i fodbold var med til at trække trafikken i vejret. De nyeste tal viser, at Twitter i 3. kvartal havde 284 millioner aktive brugere, en fremgang på 23 procent. I 2. kvartal var der 271 millioner aktive brugere. Twitter-ledelsen understreger dog, at beskedtjenesten når bredere ud, eftersom mange besøger Twitter eller ser Twitter-beskeder uden at være logget ind.

Mindre aktivitet end tidligere

Brugen af Twitter falder dog. Fordelt på hver enkelt bruger faldt antallet af tidslinievisninger med syv procent til 636 på en måned. Samlet set var der 181 milliarder tidslinievisninger, hvilket er lidt mindre end forventet. Til sammenligning anvender 63 procent af Facebook-brugerne verdens største sociale netværk dagligt.

Twitter er en såkaldt mikroblogtjeneste, hvor man offentliggør beskeder på højst 140 anslag, og hvor man har mulighed for at følge bestemte personer eller bestemte emner, som beskederne mærkes med. Man behøver ikke at være Twitter-bruger selv for at kunne følge med.

Flere analytikere siger til amerikanske medier, at de finder Twitters evne til at forny sig for ringe.

»Oplevelsen på Twitter i dag er den samme oplevelse, som man altid har haft på Twitter,« siger Nate Elliott, analytiker hos analysefirmaet Forrester, til New York Times.

Mister stadig penge

Twitter-topchef Dick Costolo, som kalder kvartalsregnskabet for »meget stærkt«, medgiver, at beskedtjenesten skal være bedre til nyskabelser for at kunne holde på folk og få dem til at bruge tjenesten mere. Han lover nye applikationer og nye tjenester.

Omsætningen er på et år blevet mere end dobbelt så stor og var i juli-september på 361 millioner dollars mod 168,6 millioner dollars for et år siden. De fleste penge er reklameindtægter. 85 procent af reklameindtægterne kommer fra mobilsiden.

Twitter mister stadig penge. I 3. kvartal var nettotabet på 175,5 millioner dollars mod 64,4 millioner dollars for et år siden.

Forventningerne til indeværende kvartal er en omsætning på mellem 440 og 450 millioner dollars.