Twitter kun for medarbejdere

Det koreanske firma LG CNS bruger det sociale medie Twitter til at bygge et internt kommunikationssystem for medarbejderne.

”Jeg går til frokost nu. Vil nogen med?” Nogenlunde sådan lød beskeden over Twitter, da en direktør i det sydkoreanske firma LG CNS for nylig manglede en at indtage formiddagens mad med. Men beskeden blev kun sendt til medarbejdere indenfor hans teknologiselskab.

LG CNS har ifølge Wall Street Journal eksperimenteret med en version af Twitter, der kun er rettet mod virksomhedens 7000 medarbejdere. Navnet er oplagt nok BizTweet og det seneste eksempel på virksomheders brug af tjenesten med de meget korte beskeder.

Twitters oprindelige ide var at skabe en tjeneste, hvor venner kunne skrive til hinanden. Virksomheder som Starbucks og Virgin Atlantic Airways bruger det i forhold til forbrugerne. Men nu finder man nye måder at bruge tjenesten på.
En Twitter-talsmand kalder BizTweet for endnu en cool måde at bruger Twitters teknologi på. Det viser styrken af åbne platforme og understreger Twitters værdi for erhvervslivet. Talsmanden siger, at mere end 230.000 applikationer er blevet skabt af en tredjepart ud fra Twitters åbne teknologi.

Læs også: Nu vil Twitter også tjene penge

 
I Sydkorea er Twitter stadig et relativt nyt fænomen på grund af den forsinkede ankomst af de såkaldte smart phones. Men nu er der mellem 400.000 og en million Twitter-kontoer, og en del af dem er blevet åbnet af prominente politikere, topledere og kendte fra underholdningsindustrien.

I LG CNS så en gruppe udviklere potentialet i Twitter til intern kommunikation. Det var mindre formelt end email og mindre teknisk end at skrive beskeder på opslagstavler. Så udviklerne skabte BizTweet i virksomhedens interne netværk. Sidste måned testede 1000 medarbejdere tjenesten og i mandags fik alle adgang til den nye version. Der kom mere end 300 beskeder med det samme. 

Læs også: Twitter en af verdens største søgemaskiner


Medarbejderne diskuterer simple ting som vejret og sport, men meget af trafikken handler også om arbejdsrelaterede emner. De oplyser hinanden om seminarer, skriver referater fra møder og søger frivillige til at teste produkter.
Ledelsen var oprindelig bange for, at tjenesten kun ville omhandle fritidsaktiviter og være en erstatning for samtalerne ude ved vandkøleren. Men det har ikke vist sig at være tilfældet. Udviklerne siger selv det skyldes, at medarbejderne står under deres rigtige navn med foto. De tænker derfor en ekstra gang over, hvad de skriver.

LG CNS overvejer nu om, hvorvidt de skal udvikle systemet til deres klienter, som hyrer selskabet til at udvikle deres datasystemer.