Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Prisskiltet er sat på Twitter i forbindelse med at Insight Venture Partners har samlet et konsortium, der har hentet 100 mio. dollar i frisk kapital til Twitter ved at sælge nye aktier.
Det er anden gang i år, at Twitter har fået frisk kapital efter et tidligere aktiesalg, som indbragte selskabet 55 mio. dollar. Så sent som i februar blev værdien af Twitter sat til ca. 250 mio. dollar.
Dotcom-boble?
Hvorfor prisskiltet lander på fem milliarder kroner er dog mere uvist, for det konkurrerende site Facebook har stadig alvorlig svært ved at tjene penge - selv om antallet af brugere er ti gange så højt som Twitters. Tilmed er Facebook mester i sidevisninger - og dermed annoncevisninger - og kan lukrere på, at folk indtaster alskens oplysninger om sig selv, hvilket kan bruges til meget målrettet annoncering. Annoncerne på en side kan kort sagt tilpasses de interesser, som brugeren angiver at have - eller de ting, brugeren taler med andre om. Det heftige brugertal til trods, har Facebook indtil videre ikke formået at omsætte den voldsomme trafik til kolde kontanter. For få dage siden meldte Facebook-stifteren ud, at Facebook nu pludselig har fået positivt cashflow - et år før forventet. Det er langt fra tilfældet for Twitter
Twitter ville oprindeligt hente 50 mio. dollar i det seneste aktiesalg, men interessen fra store professionelle investorer som kapitalforvalteren T. Rowe Price var så massiv, at selskabet besluttede sig til at hente det dobbelte. Den høje værdi af selskabet hænger sammen med en astronomisk vækst i antallet af brugere, der nu er oppe på 30 millioner, som kan sende tekstbeskeder på op til 140 tegn, på samme måde som en SMS-tjeneste. Men indtægterne er indtil nu overhovedet ikke fulgt med. Selv om Twitter blev grundlagt i marts 2006, har selskabet i alt 74 ansatte, og omsætningen i indeværende kvartal ventes at blive på 400.000 dollar, eller 2 mio. kr.
Få aktive brugere
For nyligt viste en undersøgelse fra Havard University, at det reelt er under ti procent af brugerne på Twitter, der står for over 90 procent af indholdet. Mere end halvdelen af dem, der har oprettet en konto hos tjenesten, bruger den mere end hver 74. dag. Det skyldes blandt andet, at størstedelen af dem, der opretter en konto hos Twitter, aldrig kommer i gang med at bruge det.
I USA har tjenesten dog alligevel fået skabt en overordentlig heftig interesse og medierne er ved at koge over med historier om Twitteriet - men i praksis er altså kun omkring tre millioner mennesker verden over, der jævnligt lytter efter.