Twitter flirter med tanken om betaling

Twitter overvejer at lancere en premiumversion af sine 140 tegn, der skal koste penge.

I fremtiden kan det koste noget at premiumpippe 140 tegn på Twitter. Fold sammen
Læs mere
Foto: © Kacper Pempel / Reuters

Mikroblog-tjenesten har i lang tid kæmpet for at udvide sin brugerskare og at finde en model, der kan generere penge. Men nu kan løsningen være på tegnebrættet i form af en premiumversion.  Det skriver blandt andre BBC.

De betalende brugere skal få adgang til en udvidet version af Tweetdeck.

Premiumversionen af »pippene« kan blive en måde at tjene penge på for den amerikanske tjeneste. Og det har Twitter brug for: I fjerde kvartal sidste år havde Twitter 319 millioner brugere, men virksomheden har i lang tid kæmpet for at udvide sin brugerskare. En af Twitters udfordringer har de seneste år været, at mange brugere i højere grad bruger andre medier som Snapchat.

De sidste år er antallet af brugere næsten stagneret, og de seneste to år er udviklingen i USA kun vokset med to millioner aktive brugere fra 65 til 67 millioner.

Desuden har den gratis tjeneste endnu ikke fundet en model, hvor den er i stand til at tjene penge i modsætning til for eksempel Facebook, der tjener på reklameindtægter. Sidste kvartalsregnskab viste en omsætning på 717 millioner dollars, men et underskud på 167 millioner dollars. Men det problem kan premiumversionen blive en løsning på.

I en e-mail, som Twitter har sendt til en del af sine brugere, står blandt andet, at Premiumværktøjet vil »’give værdifulde visnings- og postingmuligheder som for eksempel advarsler, trends og aktivitetsanalyser«, og at det vil »blive nemmere at udvide sit antal følgere og se information og indhold i real-time«.

Det nye tweetdeck skal henvende sig til professionelle brugere af Twitter. Firmaet har ikke lagt op til, at det skal til at koste noget at være medlem af Twitter som ’almindelig’ bruger.

Mikro-blogging-tjenesten blev lanceret i 2006 af Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone og Evan Williams.