Twitter-fabrik avler falske profiler

Twitter står over for et marked, der generer millioner af falske Twitter-profiler, som promoverer brugere og forbedrer deres forretning. Twitter har svært ved at håndtere problematikken.

Foto: EMMANUEL DUNAND. Twitter har forsøgt at stoppe det stigende antal af falske profiler, men leverandørerne formår at blive ved med at fabrikere nye kontoer. 
Læs mere
Fold sammen

Twitter er ramt af robotfabrikker, der spytter millioner af falske Twitter-profiler ud. Profiler der skal give personer flere »følgere«, og dermed promovere dem på det populære sociale medie. Det skriver The Wall Street Journal.

Mød forretningsmanden Jim Vidmar. Han har for nylig købt 1.000 falske Twitter-profiler for cirka 320 kr. fra en online-sælger i Pakistan. Han har lavet en forretning ud af at promovere andres Twitter-profiler ved hjælp af de falske profiler.

For eksempel har en rapper ved navn Dave Murrell hyret ham til at gøre hans konto mere populær. Jim Vidmars falske profiler generer flere tusinde »følgere« til den amerikanske rapper. Selv beskriver Dave Murrell det som den bedste beslutning nogensinde. Han har fået flere fans og flere job, fordi han gennem de mange falske »følgere« får særlig omtale. Det er tilfældet for mange af Jim Vidmars kunder.

Problemet med Twitter er, at det er relativt nemt at lave falske profiler. I forhold til Facebook er der ingen grænse for, hvor mange brugere der kan være tilknyttet en konto. Der er heller ikke en regel, der kræver, at man bruger sit rigtige navn. Jim Vidmar har flere gange prøvet at få lukket sine Facebook-konti eller blevet truet med et sagsanlæg. Hos Twitter sker der ingenting. Ingen har kontaktet ham eller forsøgt at lukke hans mange konti.

Lige indtil i foråret hvor Twitter forsøgte at bremse de falske profiler. Ved hjælp af et filter lavet i samarbejde med researchgrupper fra to amerikanske universiteter blokerede Twitter i en periode 95 pct. af alle nye falske konti.

»Vi har en bred vifte af automatiserede og manuelle kontroller i stedet for at opdage og suspendere konti, der er oprettet udelukkende til spam formål,« siger en talsmand fra Twitter til The Wall Street Journal.

Jim Vidmar kan godt huske den dag, systemet blev implementeret. For første gang mærkede han konsekvenserne ved at bruge falske konti. Hans mange profiler blev slettet, og det var umuligt for ham at oprette nye.

Men det sorte marked for falske Twitter-profiler drejede hurtigt uden om Twitters indsats. Jim Vidmar forklarer, at leverandørerne puttede flere kontooplysninger og billeder på profilerne, og nogle gange begyndte de at tweete fra profilerne, inden de blev solgt. Det fik de falske konti til at brede sig igen.

»Jeg kunne gå ud og købe falske konti fra omkring 20 forskellige kilder lige nu,« siger Jim Vidmar til The Wall Street Journal og forklarer, at en af de leverandører, han er i kontakt med, har 150.000 falske profiler til salg.

Twitter har selv meddelt, at de ikke mener, at de falske konti fylder meget i Twitter-universet - måske fem procent af deres 230 millioner aktive brugere. Alligevel virker det til, at det sociale medie stadig fokuserer på problematikken. I fredags lagde Twitter ifølge The Wall Street Journal en jobannonce op på sin side, hvor selskabet søger en anti-spam produkt manager.

Uafhængige sikkerhedsfolk har vurderet antallet af falske profiler til at være højere, end det Twitter selv skønner det til. Eksempelvis har et par italienske sikkerhedseksperter fundet cirka 20 millioner falske konti til salg bare denne sommer.