Tvangsindgreb på VW-biler kan koste bilejeren penge

Dieselbiler fra Volkswagen yder dårligere, når »snydesoftwaren« ikke længere er slået til, viser ny undersøgelse. Det er ikke sikkert, at ejerne får kompensation.

Foto: DAMIEN MEYER. VW-skandalen kan koste indehavere af Volkswagen-biler dyrt.
Læs mere
Fold sammen

Nu er den gal igen. Ikke nok med, at Volkswagen har ført forbrugere bag lyset ved at installere software, der er udviklet til, at bilerne med dieselmotorer skal vise sig bedre, end de egentlig er, når de bliver testet, kommer regningen muligvis til at ende hos indehaverne af VW-biler.

91.927 danske VW-biler har det omtalte snydesoftware installeret, og det skal med al sandsynlighed fjernes næste år, skriver Finans.dk.  Det kan dog få den uheldige bivirkning, at bilerne derefter vil køre mindre på literen.

 

Når snydesoftwaren bliver fjernet fra bilerne, kan det forringe bilernes ydeevne, samtidig med at det kan have negativ indflydelse på brændstoføkonomien, viser en ny undersøgelse fra Consumer Report.

»Hvis bilerne generelt kører kortere på literen, mener vi, at bilejere har krav på kompensation, fordi der er tale om en direkte meromkostning. Men der er en bagatelgrænse – 0,1 kilometer kortere på literen er ikke nok. Og brændstoføkonomi er i forvejen svær at vurdere, fordi der er forskelle i kørestil,« siger Juridisk chef i Forenede Danske Motorejere, FDM, Per Alkestrup.

Før- og efter-målinger af bilernes ydeevne kan – ifølge FDM - være en mulighed, når de skal konstatere, om bilerne præsterer dårligere efter, at snydesoftwaren er fjernet.