TV2 News må sætte prisen ned

Færre seere end ventet tvinger nu TV 2 til at sætte prisen på TV-stationens nyhedskanal ned.

De fem kommercielle partnere, der fylder reklameblokkene mellem nyhederne på TV 2 News, kommer til at slippe en million kroner billigere i 2008. Det oplyser Flemming Rasmussen, koncerndirektør med ansvar for salg og marketing.

”Vi har tilpasset prisen, så den passer bedre med kanalens seerandele. Det betyder, at pakkerne bliver lidt billigere,” siger han og oplyser, at det koster i omegnen af fire mio. kr. at blive eksponeret på nyhedskanalen i hele 2008 mod fem mio. i 2007.

”Vi er meget tilfredse med TV 2 News, men må erkende, at målsætningerne for seerandelene nok har været lidt for ambitiøse for sådan en type kanal,” siger Flemming Rasmussen

På plads inden jul

TV 2 forhandler i øjeblikket med mulige partnere og forventer at have de fem partnere på plads inden jul.

”Jeg tror ikke, at vi får problemer med at finde de fem partnere. Vi er i dialog med alle de nuværende partnere, ligesom andre er interesserede,” siger Flemming Rasmussen.

TV 2 News’ nuværende partnere - TDC, Totalkredit, FIH Erhvervsbank, Siemens og Mercuri Urval - har ved flere lejligheder udtrykt utilfredshed med nyhedskanalens seertal. Alligevel forventer marketingchef i FIH Erhvervsbank Rene Thomsen, at man fortsætter samarbejdet med TV 2 News i 2008.

”Der har været færre seere, end vi havde håbet, men til gengæld har vi indtryk af, at der er mange i vores målgruppe, der ser TV 2 News,” siger han.

Han oplyser til gengæld, at man agter at holde lidt igen med de mange TV-spots på TV 2 News.

”For at kunne holde os selv ud, vil vi holde lidt igen i nogle perioder og så i stedet øge indsatsen på nettet,” siger Rene Thomsen.

Godt til mobilen

Hos en anden af parterne, TDC, lægger koncernmarketingchef Mikael Jensen heller ikke skjul på, at seertallene har skuffet.

”Sådan en kanal burde ligge højere. Men det er en ny type kanal i Danmark, og derfor tager det også tid. Kanalen har grundlæggende et interessant potentiale, som vi gerne vil være med til at udforske. Men det skal selvfølgelig også give mening økonomisk,” siger Mikael Jensen.

Mens seertallene på TV 2 News har skuffet, peger han på, at nyhedskanalen har været en succes på mobilen.

”Formatet passer godt til mobilen. Folk kan se en nyhedsblok, når de sidder i metroen eller bussen,” siger Mikael Jensen.

Ifølge TNS Gallup TV-Meter var der i november i gennemsnit 294.000 danskere, der så mere end tre minutter på TV 2 News i løbet af dagen.