TV-station tjener milliarder på Super Bowl-reklamer

Den amerikanske TV-station NBC tjener godt 2,6 milliarder kroner i reklameindtægter ovenpå søndagens Super Bowl-finale, og det er det største beløb nogensinde tjent på en Super Bowl.

Foto: LUCY NICHOLSON. Den amerikanske TV-station NBC tjener godt 2,6 milliarder kroner i reklameindtægter ovenpå søndagens Super Bowl-finale.
Læs mere
Fold sammen

Coca Cola og Budweiser var to af annoncørerne, da reklamespots til årets finale i amerikansk fodbold blev solgt for 4,5 millioner dollars svarende til 27 millioner danske kroner.

De højere priser betød rekordindtjening for TV-stationen NBC, som havde rettighederne til finalekampen. De dyre reklamespots blev sendt ud til hele verden under søndagens Super Bowl i Arizona, USA.

Efter sidste års finale tjente TV-stationen Fox godt 2,2 milliarder ifølge en analyse foretaget af reklamebureauet Kantar Media, men i år er reklamepriserne altså steget, og det betyder en rekordstor indtjening til NBC, som havde rettighederne til dette års Super Bowl.

Med en pris på godt 27 millioner for et halvt minut hiver NBC altså 2,6 milliarder kroner ind på reklameindtægterne for verdens største endags-sportsbegivenhed, og det er en rekord-indtjening for den begivenhed.

Hundehvalp og ølfirma vandt reklamekrig

Super Bowl er mere end nogen andre steder udstillingsvindue for kreative og innovative reklamespots. Coca Colas reklame fokuserede på vores opførsel på sociale medier, som læskedrikken altså skulle kunne forbedre.

Budweiser, som ejes af bryggeriet Anheuser-Busch, trumfede med en viderebygning på sidste års successreklame, hvor en hundehvalp spillede hovedrollen.

https://www.youtube.com/embed/xAsjRRMMg_Q


Budweisers reklame havde allerede 42 millioner visninger inden søndagens finale, og de 30 sekunders hundehvalpehistorie, som selvfølgelig sluttede lykkeligt, var en af de mest omtalte reklamer på sociale medier.

Det var ikke kun de gamle kendinge, der leverede flotte eller specielle reklamer. Også forholdsvis ukendte Mophie Inc., producent af tilbehør til smartphones, lavede en reklame, der blev bemærket.

Mophies reklame var en alternativ dommedagsfilm, hvor dommedag udløses af, at Gud løber tør for batteri på telefonen.
Se Mophies dommedagsreklame her:

https://www.youtube.com/embed/LuVsf_hE7gM