TV-skift blev billigere end ventet

1,2 millioner reklamekroner går tilbage i statskassen efter den største oplysningskampagne i danmarkshistorien.

Den store oplysningskampagne for skiftet til digitalt TV kostede mindre end planlagt. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den landsdækkende reklamekampagne, som skulle sikre danskerne mod sort skærm i efteråret, da TV-signalerne blev lagt om, blev billigere end ventet.

Der blev 1,2 millioner kroner til overs af de 43 millioner kroner, som var sat af til at oplyse folk om overgangen til digitalt TV. Det skete natten til 1. november, hvor de analoge signaler forsvandt og blev erstattet af digitale signaler, som er i bedre kvalitet og samtidig fylder mindre, så der er plads på sendenettene til flere kanaler.

Kun få endte med at have problemer

En række ældre fjernsynsapparater skulle forsynes med ekstra bokse for fortsat at kunne vise fjernsyn. Desuden skulle en række ældre digitale fjernsyn fornyes for at være på højkant med den næste omlægning, som finder sted i 2012. Da skifter nemlig sendeformatet fra nu MPEG2 til MPEG4, hvilket yderligere skruer kvaliteten op og sikrer plads til endnu flere kanaler.

Ifølge sekretariatet for Det Nye TV-signal, som stod for kampagnen, var det danmarkshistoriens største, offentlige oplysningskampagne. Undervejs blev det målt, om budskaberne var forstået.

Af Danmarks 2,55 millioner hussstande var 601.000 direkte berørt af TV-omlægningen, som kun få endte med at få problemer med.