TV-revolution skal skabe succes for outdoor

Outdoor-reklamerne får mere vækst, når TV engang i fremtiden ikke længere er et massemedie. Clear Channel venter på den store TV-revolution, hvor det digitale sendenet er første skridt.

Hos Clear Channel er der en helt særlig grund til, at man med spænding venter på lukningen af det analoge TV-sendenet i 2009.

Det er nemlig første skridt i den TV-revolution, som outdoor-udbyderen forudser vil gøre outdoor til det eneste massemedie i Danmark. Og den position vil skabe større vækst for mediet, som idag har tre procent af mediemarkedet.

»TV vil blive mere nicheorienteret, og vi kommer til at mangle det store masse-medie. Det er en udvikling, som vil ske over tre-fem år. Mange af medierne vil blive integreret i hinanden," siger Henrik Sørensen, adm. direktør for Clear Channel og fortsætter:

"Der ligger alene tre milliarder på TV, og jeg tror ikke, at de tre milliarder automatisk rykker over på nettet. Hvis TV bliver kraftigt svækket om fem år, så har jeg svært ved at se, at det ikke skulle være en kæmpemulighed for outdoor som medie."

Hvor resten af medierne vil smelte sammen på tværs af platforme, så kommer outdoor til at stå alene midt i mediekonvergensen. Det kan godt blive en farlig situation at stå i.

"Hvis alle produkter og medier bliver fragmenterede, så er det selvfølgelig en farlig position at stå i. Men det tror jeg simpelthen ikke på. Markedet bliver delt op i både masseproduktion og nicheprodukter med to meget forskellige markeder, og vi vil ramme masserne. Men det kommer selvfølgelig helt an på annoncørernes behov," siger Henrik Sørensen.

Uudnyttet potentiale

Clear Channel har i 2006 haft det bedste år nogensinde med en omsætningsfremgang på 15 procent og et resultat på over 25 millioner kroner. Forventningen til 2007 lyder på fortsat fremgang, men Henrik Sørensen mener stadigvæk, at outdoor på mange måder er et undervurderet medie.

"Når man ser rundt på de nordiske mediemarkeder, så har outdoor fem procent af markedet. I Danmark ligger vi på tre procent. Det tyder på, at outdoor er undervurderet."

Hvorfor har I ikke formået at indfri jeres potentiale?

"Vi har ikke været gode nok til at forklare, hvad outdoor kan. Vi skal fokusere mere på mediets egenskaber. Som outdoorbranche skal vi stå sammen, og vi har talt om at stifte en brancheforening sammen med AFA JCDecaux for at fortælle om, hvad outdoor kan," siger Henrik Sørensen.

Tidligere pååret blev Clear Channels amerikanske moderselskab solgt, men det har ikke haft nogen væsentlig påvirkning på det danske selskab. Og det samme gælder for udviklingen på det danske mediemarked.

"Vi kan godt mærke, at det er et konkurrencepræget marked. Men det er heller ikke mere konkurrencepræget, end at vi kan lave vores hidtil bedste resultat. Vores priser ligger stadigvæk på samme niveau," siger Henrik Sørensen.

Tendensen på outdoor-markedet lige nu er, at man målretter reklamerne til en bestemt målgruppe eller netværk med bestemte placeringer i byen. Og så der de nye muligheder med instore-TV.

"Instore-TV er stadigvæk i en startfase, og testen af mediet er bestemt ikke afsluttet endnu. Vi følger det meget tæt, og vi regner med, at det har bidt sig fast om et par år. Men udbredelsen lige nu er meget begrænset," siger Henrik Sørensen.