TV-pakketyranni plager danskerne

Alligevel vælger hver tredje TV-seer at betale ekstra for at få flere kanaler.

Danskerne kæmper med TV i pakkeløsninger og kan ikke få lov til selv at vælge de enkelte kanaler, som de ønsker at se. Foto: Colourbox
Læs mere
Fold sammen
TV-leverandøren Viasats strategi med kun at sælge kanaler som TV3 og 3+ i en samlet pakke til danskerne er en torn i øjet på kabel-TV- og teleselskaberne. Men danskerne bider i det sure æble og betaler, hvad det koster.

"Omkring 33 procent af kunderne køber Viasat-pakken som tilkøb," siger koncerndirektør i TDC med ansvar for fastnet og bredbånd, Carsten Dilling, til Business.dk.

TDC lancerede mandag en ny pakkeløsning med bredbånd, telefoni og TV til sine kunder, men ganske som hos det TDC-ejede kabel-TV-selskab YouSee (tidligere TDC Kabel-TV) er Viasat-kanalerne ikke med i grundpakken. De skal tilkøbes for 199 kroner ekstra om måneden. Forventningen er, at det gør hver tredje kunde.

Ville gerne sælge enkeltvis

Samme bøvl har landets næststørste kabel-TV-selskab, Telia Stofa, ejet af Nordens største teleselskab, Telia.

"Vi ville også gerne kunne sælge kanalerne enkeltvis," bekræfter Jørgen Kristensen, direktør for TV og indhold hos Telia Stofa.

Han mener dog, at TV-leverandørerne bløder lidt op på den meget firkantede holdning til frit valg på alle hylder.

Frygt for manglende seere

TV-leverandørerne frygter, at et helt frit valg vil betyde, at visse kanaler slet ikke vil blive solgt. Derfor bliver de pakket sammen med andre (i teknologislang "bundlet", udtalt på engelsk). TV-kanalerne er afhængige af reklameindtægterne, hvilket kræver, at seerne faktisk har mulighed for at se deres kanaler.