TV-leverandøren Boxer er ved at blive solgt

Der bliver rift om Danmarks tredjestørste TV-leverandør og dets 300.000 danske kunder, forudser analytikere.

Der bliver rift om Boxer, der er Danmarks tredjestørste TV-leverandør med 300.000 danske kunder. Fold sammen
Læs mere

Danmarks tredjestørste TV-leverandør, Boxer med 300.000 kunder, er ved at blive solgt, og der kan meget vel blive rift om det, der betegnes som en af de få store brikker i det danske TV-puslespil.

Berlingske erfarer, at Boxers ejer, det svenske statsejede Teracom, er i færd med at finde en køber, efter at Teracom i juni solgte Boxer i Sverige, der er storebror, for 1,55 milliarder svenske kroner til landets største kabel-TV-selskab, Com Hem. Hos Boxer i Danmark er administrerende direktør Ulf Lund meget fåmælt om forlydenderne:

»Det er ikke mit bord. Det må du tale med Stockholm om,« siger han.

I Teracoms svenske hovedkontor lyder meldingen fra Åsa Ragnar, personale- og kommunikationsdirektør:

»Vi kan ikke kommentere rygter. Jeg forstår din logiske slutning, eftersom Boxer i Sverige sælges fra. Danmark er et unikt marked, og vi skal sørge for, at Boxer står fremgangsrigt på det danske marked med et godt TV-tilbud,« siger hun til Berlingske.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, ser en række oplagte købere.

»Boxer er et attraktivt selskab, og et salg i Danmark er en helt naturlig følge af salget i Sverige. TDC kan ikke få lov til at købe på grund af sin størrelse. Stofa og Waoo (ejet af henholdsvis energiselskabet SE/Sydenergi og en række energiselskaber, red.) er de helt åbenlyse købere med egne net. De har brug for at komme ud til flere mennesker, som de så senere kan håbe at flytte over på deres egen infrastruktur,« siger han.

»For Telenor-ejede Canal Digital og MTGs Viasat vil Boxer være et supplement til deres egne satellitprodukter, og Viasat kunne med fordel fjerne nogle af kanalerne i Boxers nuværende udbud og erstatte dem med nogle af sine egne, altså flere TV3-kanaler,« fortsætter teleanalytikeren.

TV-udbyderne TV 2, Discovery og – som meget sort hest – Egmont-koncernen kunne ifølge John Strand også have interesse i at brede forretningen ud.

Også Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, ser Boxer som en godbid.

»Der skal nok være flere om bordet, som kunne være interesseret i at få fingrene i Boxer. 300.000 kunder gør unægteligt Boxer interessant, for på TV-markedet kræves der kritisk masse for at være konkurrencedygtig. Det giver bedre kort i forhandlinger med kanaludbyderne,« siger han.

»Boxer har vundet på at være, hvad der efterspørges: lidt større frit TV-valg og knap så komplekse produkter. Boxer er det simple – modpolen til de etablerede kabel-TV-operatører, som forsøger at pakke mere og mere ind i deres abonnementer. Boxer har været et af de større irritationsmomenter for de større kabel-TV-operatører, fordi Boxer er gået stik mod dagsordenen,« siger Morten Imsgard.

Også han udelukker, at TDC vil kunne få konkurrencemyndighedernes godkendelse. Derimod er springet fra YouSee og ned til Stofa og Waoo kundemæssigt så stort, at de begge vil kunne regne med et ja.

»Som TV-leverandør kan man sagtens have flere produkter: klassisk kabel-TV og »no thrill« (uden bøvl, red.) ligesom i mobilverdenen. Og der kunne være myndighedsinteresse i at få skabt en stærk modpart til TDC/YouSee,« mener Morten Imsgard.

Ingen overraskelse

Stofa er opmærksom på muligheden for at blive større gennem køb af Boxer:

»Det ville ikke overraske mig, hvis Boxer i Danmark er til salg. Det er vanskeligt for ejeren kun at eje den danske forretning. Stofa har en generel interesse i at øge kundebase, så derfor har det da vores interesse,« siger administrerende direktør Ole Fruekilde Madsen.

Boxer har frem til 2020 eneret på at levere antennebaseret TV til danskerne.