TV-kanaler ruster sig til kamp

De kommercielle TV-kanaler gør klar til at kæmpe om seere og annoncekroner, når TV 2 bliver betalingskanal efter nytår.

TV 2 kan miste mellem fem og ti procent af seerne, når hovedkanalen bliver betalingskanal. De seere vil andre TV-kanaler kæmpe for at få fat i. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kommercielle TV-marked kommer til at kæmpe om både seere og annoncekroner, når TV 2 fra 1. januar bliver betalingskanal. Hovedkanalen står nemlig til at miste op mod ti procent af sine seere, og dermed er annoncekronerne også i fare. Det er fremtidsudsigterne på det kommercielle TV-marked frem mod 2012. »Det er den helt store udfordring for os i 2012. Det er vanvittigt vigtigt for os som publicister, at det lykkes at bevare vores seere. Men også i et økonomisk perspektiv er det vigtigt at bevare dem. Det er helt klart den største udfordring, TV 2 har haft i mange år,« siger Palle Strøm, programdirektør hos TV 2. Betaling skaber hård konkurrence I branchen vurderes det, at TV 2 kan miste mellem fem og ti procent af seerne, når hovedkanalen bliver betalingskanal. Og de seere, som TV 2 står til at miste, vil andre TV-kanaler kæmpe for at få fat i. Derfor følger SBS TV, der har kanal 4, 5 og 6, godt og grundigt med i, hvordan det går for den konkurrerende TV-station fra 1. januar. »Det er klart, at når TV 2 bliver en betalingskanal, vil en del seere miste TV 2. Det giver dem en stor udfordring. Det er svært at gætte på, hvor mange seere de taber, men der er ingen tvivl om, at de mister nogen. Og det holder vi da øje med,« siger Jesper Jürgensen, informationschef hos SBS TV, der er en del af Europas næststørste TV-virksomhed, den tyske mediekoncern ProSiebenSat.1 AG Media. »Det vil gavne os på to fronter. TV 2 vil komme ud til færre, mens vi vil komme ud til flere. Afstanden mellem os og TV 2 vil blive mindre. Folk, der ikke tidligere har fået vores kanal, vil vælge en pakke med TV 2 i og også få vores kanaler. På den måde får vi flere seere,« siger Jesper Jürgensen Når TV 2 bliver en betalingskanal kræver det også, at andre kommercielle TV-kanaler skal kæmpe hårdere for at forbedre deres indhold. Hos SBS TV gælder det en massiv investering i reality-showet Big Brother. Frands Mortensen, medieforsker ved Aarhus Universitet, forklarer at TV 2s nye situation også giver kanalen en styrkeposition. »Det giver en hård konkurrence på det kommercielle TV-marked, når TV 2s hovedkanal bliver en betalingskanal. Når seerne skal købe en pakkeløsning bliver pakkerne enten dyrere, eller nogle kanaler bliver skåret fra pakken. Og TV 2 vil altid blive valgt før SBS’ kanaler. Derfor bliver de andre kanaler nødt til at investere massivt i indholdet,« siger Frands Mortensen. Men det er ikke kun en konkurrence om seere. Reklameindtægterne er også noget, som de kommercielle konkurrenter står klar til at kæmpe for. »Spørgsmålet er, hvad det gør ved annoncørerne, at TV 2 bliver betalingskanal og står til at miste seere. Vil de så hellere lægge penge hos os? Det er der måske meget der kan tyde på, at de vil,« siger Jesper Jürgensen fra SBS TV. Skal kæmpe for at behold seerne Det bliver dog først til efteråret, at man reelt vil kunne se, hvor mange seere TV 2 mister på at blive betalingskanal, vurderer Frands Mortensen. Han mener, tabet vil være størst i begyndelsen, men at sommerens store sportsturneringer vil hjælpe TV 2 med at få kunder tilbage i butikken. »Det er først i løbet af foråret, at man finder ud af, hvor mange seere TV 2 har mistet. Men lige meget hvad, så kommer de til at miste en andel af seerne, som det kræver meget at vinde tilbage,« siger Frands Mortensen. Hos TV 2 erkender man, at det er vigtigt, at de ti procent af seerne vælger TV 2 til. Og hvordan skal det så gøres? »Vi gør alt for at vise seerne, at man ikke kan undvære TV 2. Det gør vi ved at lave gode programmer, der er rigtige for TV 2 og samler nationen,« forklarer TV 2s programdirektør Palle Strøm.