TV-direktør er vant til at færdes på glatis

Chefen for Danmarks største kabel-TV-selskab ville egentlig have været professionel ishockeyspiller. Nu slår han pucken i mål for TDC i stedet.

Mathias Berg, direktør i YouSee, har også sin andel i, at der til september holdes »EuroSummit«-topmøde i København med 300 kabelchefer fra 75 forskellige lande.Foto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere
Hvis han ikke havde taget kampen op på det stærkt omskiftelige TV-marked uden særligt beskyttelsesudstyr, havde han racet rundt på skøjter for at skyde pucken i mål i NHL-ishockeyturneringen i Canada.

Svenske Mathias Berg, som bliver 39 år på fredag, droppede tidligt ishockeydrømmene og har i stedet en lang karriere bag sig i den internationale TV-verden. De seneste ni måneder har han stået i spidsen for Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, som nu lancerer muligheden for selv at blande (en vis del af) TV-pakkerne.

Mathias Berg overtog ledelsen, da TDC sidste sommer besluttede at gøre YouSee til en mere integreret del af hele TDC-koncernen. Dermed blev »Mr. YouSee«, den mangeårige direktør Niels Breining, overflødig og røg ud, og den tidligere salgs- og markedsføringsdirektør Mathias Berg overtog chefstolen i den noget mindre selvstændige afdeling.

Han er sig meget bevidst om danskernes noget genstridige forhold til at forstå svensk og har derfor i et år gået til danskundervisning for at gøre sit til at mindske sprogbarrieren.

»Jeg har arbejdet med TV på tværs af rimeligt mange forskellige lande og med forskellige perspektiver. Det spændende er bredden. Den tekniske udvikling skaber uendeligt mange muligheder, der samtidig kan blive trusler, hvis man ikke griber dem. Oveni udvikler indholdssiden sig markant. Min karriere har været kombinationen af held og nok også lidt talent. Jeg kan rigtigt godt lige at tage fat i udfordringer og opleve nye forretninger, virksomheder og kulturer. Det får jeg meget ud af både privat og professionelt, og det giver et bredere perspektiv,« siger han selv.

Det var netop Niels Breining og daværende TDC-topchef Henrik Poulsen, som slog en klo i ham, da han efter fire år i Rom for den svenske kapitalfond AirplusTV med fokus på at investere og udvikle en betalt TV-platform var på vej tilbage til Sverige for at (gen)etablere familien med konen Catharina og tre små børn – heraf den mindste, Hugo, født lige ved Stadio Olimpico.

Et rekrutteringsfirma kontaktede ham, »og jeg havde jo hverken prøvet kabel-TV eller Danmark«, så efter gode snakke med de to TDC-chefer sagde han ja. Egentlig ville familien have købt hus i København og slået sig ned dér, men boligmarkedet i 2011 var ikke til en hurtig handel, så det endte med, at familien lejede sig ind i Malmö i stedet. Men episoden lærte Mathias Berg »en vigtig del af den danske kultur: Den lille købmand«.

Han er selv uddannet civiløkonom fra Handelshögskolan i Stockholm i 1999 og nåede at etablere sit eget firma, CoTraveller, som lavede SMS-tjenester, inden TV-karrieren begyndte i februar 2002 som salgsdirektør for Viasat i Sverige. Siden gik turen til TV3 og TV6, som også begge er ejet af Modern Times Group (MTG), inden han begyndte i Airplus og flyttede til Rom, hvorfra han i august 2011 kom til Danmark og YouSee.

Mathias Berg voksede op i Karlstad, nord for Vänern og på højde med Oslo, »en vinterby, hvor der spilles ishockey, den endnu mærkeligere sport isbandy, og så står man på ski«, som han selv udlægger det. Ishockey greb ham tidligt og er fortsat hans store passion, selv om »arbejdet med TV og tre børn tager en del tid«.

»Egentlig ville jeg nu have spillet i NHL-ligaen i Canada og afsluttet min karriere efter over ti år – men sådan blev det ikke. Jeg spiller og kan godt lide at se ishockey, og det gør det også meget nemmere at være svensker i Danmark, at man ikke behøver at dukke sig over, hvem der er bedst i fodbold eller håndbold!,« siger han.

Til september har han andel i, at interesse-organisationen for europæiske kabeloperatører, CTAM Europe, hvor han siden 2013 har siddet i bestyrelsen, holder sit »EuroSummit«-topmøde i København med 300 kabelchefer fra 75 lande.

»Selv om det danske marked er lille, og Danmark til dels er langt væk, så sker der spændende innovationer på kabel-TV-området, som trækker folk til,« konstaterer han med glæde og går dermed imod den strøm af kunder, som hans kone gennem sit arbejde i rejsebranchen sender fra Skandinavien og sydpå.