Ingen kommentarer. Sådan lyder svaret, når man spørger Fona, Elgiganten eller andre store spillere i TV-branchen, hvad forbrugere skal gøre for at få kompensation for fjernsyn købt efter januar 2008 uden klar besked om, at de manglede MPEG-4-teknologien, der skal bruges til at modtage DR1, DR2 og TV2 fra 2012..
Det er Dansk Erhverv, der har overtaget styringen med sagen – en sag, der kort fortalt omhandler salgene af mere end en halv million fjernsyn og forbrugernes mulighed for at få erstatning, fordi de ikke fik at vide, at teknologien i TVet havde en begrænset holdbarhed.
”Vi har lavet den aftale, at i denne sag, taler Dansk Erhverv på branchens vegne. Vi arbejder tæt sammen med branchen, og denne problemstilling vedrører hele branchen” siger Lone Rasmussen, forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv og ansvarlig for at udtale sig om sagen.
Erstatningskrav
”Vi mener, at afgørelsen bygger på et mangelfuldt grundlag. Vi mener ikke, at forhandleren har gjort noget forkert i den konkrete sag,” siger Lone Rasmussen.
Det værste ved sagen er, at en masse forbrugere nu har fået indtrykket af, at de automatisk står til erstatning, mener hun:
”Man risikerer at give en masse forbrugere uberettigede forventninger, uden at de har det.”
Hendes opfordring til kunder, der vil klage er, at de skal tænke situationen ved købet igennem og spørge sig selv, hvad de fik at vide.
”Hvis man så stadig ikke mener, man har fået dét, man bad om, så kan man overveje klage. Man skal her også overveje om man havde været villig til at investere i et MPEG4-TV på købstidspunktet, da disse ofte var markant dyrere,” siger hun.