TV 2 udfordrer Infomedia

Mens den nye direktør, Merete Eldrup, er ved at danne sig et overblik over TV 2s mange nye initiativer, går TV-stationen nu i offensiven på endnu et forretningsområde.

TV 2 Pix vil fremover tilbyde danske virksomheder at overvåge og tilsende TV-udsendelser, ligesom det på sigt er planen at udvide overvågningen til også at omfatte printmedier. Dermed udfordrer TV 2 blandt andet dagbladenes Infomedia.

”Vi har I længere tid talt om, at vi burde udnytte vores arkiv og søgemuligheder bedre. Vi har allerede et godt og stigende salg fra vores arkiv, og nu er det på tide at lave rigtig forretning ud af det,” siger arkivchef Peter Holm og oplyser, at projektet er udviklet under Per Mikael Jensens regeringstid på TV 2.

TV 2 forhandler i øjeblikket med en række af de største danske virksomheder og forventer en omsætning på 10 mio. kr. i 2008 fra det nye forretningsområde. Heraf lander en stor del ifølge Peter Holm på bundlinjen.

”Driftsomkostningerne er meget små, fordi vi udnytter et system, der allerede er oppe at køre,” siger Peter Holm, der ikke er i tvivl om, at der er et marked for det nye produkt.

I dialog med udlandet

”De elektroniske medier griber hurtigt fat i mange flere mennesker, end de trykte. Derfor vil virksomheder også meget hurtigt informeres om, hvad der bliver sendt,” siger Peter Holm. Han er i øjeblikket i dialog med BBC og andre internationale medier om et samarbejde.

I første omgang omfatter TV 2s overvågning TV-stationens egne tv- og radiokanaler, ligesom man overvåger en række DR-programmer på både TV og radio. TV 2 forhandler i øjeblikket med DR om at få lov at videresende klip fra DRs udsendelser frem for kun links. TV-klip, som virksomhederne blandt andet kan bruge på deres intranet.

”På sigt håber vi, at det også er muligt for virksomhederne at bruge TV- klippene på deres hjemmesider, men i øjeblikket kigger vores jurister på, hvor meget markedsføringsloven kan bøjes på den front,” siger Peter Holm.

Når ikke målene

Hos Infomedia undrer adm. direktør, Anders Lassen sig over, at TV2 ikke indleder et samarbejde med hans virksomhed frem for at starte en konkurrent.

”Vi mener at et fælles produkt vil være stærkere,” siger han, men erklærer sig samtidig klar til konkurrencen.

”Hvis TV2 breder deres koncept ud til også at omfatte printovervågning er det klart, at det bliver en konkurrent, som vi må forholde os til. Men så længe det kun er elektroniske medier, er de efter min bedste overbevisning ikke stærke nok til at udgøre en reel konkurrent. Der er ikke nogen professionelle kommunikationsafdelinger, der vil rode med flere forskellige typer overvågning på samme tid,” siger Anders Lassen.

Uanset hvad ryster han på hovedet af TV 2 Pixs forventninger om at omsætte for 10 mio. kr. til næste år.

”Det tør jeg godt æde min hat på, at de ikke når. Jeg troede, at de meget optimistiske forretningsmodeller var ude af døren med Per Mikael Jensen,” siger han.

Infomedia, der omsætter for 70-90 mio. kr. om året, tilbyder bl.a. deres kunder resumeer af TV-udsendelser, ligesom man har en aftale med DR om at kunne eftersender TV-klip. En lignende aftale er opsagt af TV2.