Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
”Hovedkanalen kommer til at bløde indtil 2012. Vi regner med et moderat større underskud på kanalen i år, og i 2011 vil kanalen formentlig også få et underskud i samme størrelsesorden som sidste år," siger Merete Eldrup til Business.dk.
TV 2's hovedkanal gav sidste år et underskud på 363 mio. kr., mens nichekanalerne bidrog med et overskud på 336 mio. kr. Merete Eldrup understreger, at situationen ville være uoverskuelig uden rækken af nichekanaler.
”Uden dem eksisterede vi formentlig ikke, og det ville i hvert fald være en helt anden dramatisk situation. Nichekanaler er en guldgrube for de fleste, da kombinationen af reklameindtægter og faste abonnementsindtægter giver gode muligheder," siger hun.
I fik et samlet underskud i 2009, og det ligner også et samlet underskud i 2010. Kan I spare mere, end I allerede har gjort?
”Vi prøver hele tiden at identificere nye besparelser, og vi skal jo betale vores statslån tilbage med høje renter. Men vi skal heller ikke skære så meget, så det går ud over programmerne. Vi skal finde en balance, og vi kører med en flad omkostningsudvikling. Vi skar som bekendt markant ned i medarbejderstaben for to år siden, og det har vi ikke planer om igen."
Hvordan vil du beskrive jeres mulighed for nye investeringer i den nuværende situation?
”Fra 2012 skal vi i gang med at investere i nye kanaler. Vores hovedproblem er, at vi ikke må starte nye TV-kanaler pga. vores statslån. Sidste år startede der seks nye kanaler i Danmark, og det er naturligvis ærgerligt ikke at kunne foretage sig noget på den front. Vi laver løbende nye ting på nettet, men vi har ikke råd til store substantielle investeringer før 2012."
Hvilke resultater kan vi forvente, hvis I som ventet kan indføre brugerbetaling fra 2012?
”Vi venter et betydeligt samlet overskud, når vi kan indføre brugerbetaling. Samtidig skal vi have hovedkanalen op omkring et rundt nul, men det bliver nok ikke allerede i 2012. Alt i alt vil jeg mene, at en virksomhed på vores størrelse bør kunne få et overskud på omkring 200 mio. kr. før skat."
Jeres tv-reklameomsætning faldt med 21,3 procent sidste år, og I forventer et yderligere fald i år. Hvornår venter I, at reklamemarkedet vender?
”Jeg håber og tror, at det vender sidst på året, men som du siger, vil vi nok opleve et samlet fald i 2010. Samtidig forventer jeg et moderat stigende tv-reklamemarked i 2011."