TV 2 Sport: Ny kanal får kort liv

Mens Bonniers nye sports- og underholdningskanal, Canal9, gør klar til at præsentere sig selv på et pressemøde, sætter TV 2 Sport nu en verbal tackling i knæhøjde ind på den nye konkurrent, som man spår et kort liv.

Foto: Liselotte Sabroe.
Læs mere
Fold sammen
Canal9 er ikke en sportskanal, men en alt for dyr underholdningskanal. Derfor får den et kort liv. Sådan lyder det fra Claus Bretton-Meyer, adm. direktør for TV 2 Sport, forud for præsentationen af den nye konkurrent.

”Canal9 er ikke en sportskanal, selv om de gerne vil give det indtryk. Det er en underholdningskanal med sport i weekenden, og derfor skal man sammenligne den med kanaler som TV 3 Puls, 6’eren og Kanal 5. Det er kanaler, der koster under en tredjedel af Canal9,” siger Claus Bretton-Meyer.

Senere i dag præsenterer Canal9 sig selv på et pressemøde, hvor man blandt andet kan fremvise en imponerende samling af rettigheder til de bedste europæiske fodboldligaer, herunder rettighederne til knap to af seks danske superligakampe pr. runde. Mens fodbolden fylder weekenden, satser Canal9 i modsætning til TV 2 Sport på underholdningsprogrammer i hverdagene.

Hos TV 2 Sport, der ejes af MTG og TV 2 i fællesskab, mener man imidlertid, at Canal9 har været lidt for ivrige med at markedsføre sig selv som Danmarks fodboldkanal og understreger, at TV 2 Sport viser halvdelen af alle superligakampe.

”Canal 9 har fordrejet fakta omkring dansk fodbold. I deres iver efter at komme ind på marked, har de kommunikeret for hurtigt og sløset omkring, hvem der viser dansk fodbold. Det har skabt en masse usikkerhed blandt seerne,” siger Claus Bretton-Meyer, der i øjeblikket er ved at undersøge de juridiske omstændigheder ved Canal9s køb af fodboldrettighederne, der oprindelig var blevet solgt til Telenor.Han afviser, at de skarpe reaktioner i bund og grund handler om, at TV 2 Sport i forvejen er under pres og nu kan se frem til konkurrence fra en række stærke fodboldrettigheder i weekenden.

”Vi oplever ikke, at vi er pressede. Økonomisk leverer vi, hvad vi skal, og vores penetration stiger efter planen,” siger Claus Bretton-Meyer, der også erklærer sig tilfreds med udviklingen i seertal. 1,8 pct. af seerne mellem 21-50 år på de kommercielle kanaler så TV 2 Sport ii 2008 mod 1,7 pct. i 2007.

”Der hvor vi er udfordret er på annoncekronerne, men det gælder jo ikke kun os,” siger Claus Bretton-Meyer.

TV 2 Sport havde i 2008 et overskud på 26 mio. kr. mod et underskud i 2007 på 111 mio.kr.