TV 2 Radio sætter historisk høje målsætninger

Med historisk høje ambitioner og usikkerhed om indtjeningen går TV 2 Radio i luften 1. februar. "Hvis ikke TV 2 Radio kan gøre det, så kan ingen," vurderer mediebureau, der tror på projektet.

"Hvis det nogensinde skulle kunne lade sig gøre med kommerciel radio i Danmark, så er det denne satsning," siger Finn Kristensen, Broadcast Director i mediebureauet Mediacom, til TV 2s satsning på TV 2 Radio, der går i liften 1. februar.

Han er ikke skeptisk overfor kanalens økonomi, der har omkostninger på omkring 110 mio. kr. i år uden faste forventninger til indtægterne, ifølge TV 2s økonomidirektør.

"Vi er meget usikre på indtægterne. Vi regner med et meget betydeligt underskud næste år," siger TV 2s økonomidirektør Anders Kronborg til Business.dk.

I hvilken størrelsesorden?

"Driftsunderskud i 2007, 2008 og 2009 offentliggør vi ikke. Men radioen er ikke regnet hjem på tre år, kan jeg godt sige," siger han og peger på, at kanalen

skal være i plus efter år fem år - det vil sige i 2011.

Ambitiøse mål

TV 2 Radios administrerende direktør, Jens Rohde, vil ikke oplyse, hvor mange lyttere, han forventer men henviser til, at TV 2 Radio skal have 15 pct. af den samlede lytning i målgruppen 21 - 50 år og 35 pct. af den kommercielle lytning i den samme målgruppe inden udgangen af 2007.

Ifølge Finn Kristensen fra Mediacom er det ambitiøse, men realistiske mål.

"TV 2 Radio er en helt anden profil end Sky. Og de har en markedsføringsplatform, som måske er Danmarks bedste. Deres satsningen på værter er temmelig stærkt. Det bliver det stærkeste team på radio. Så det er troværdige mål."

Finn Kristensen peger på, at TV 2 Radio vil lægge sig mellem DRs P3 og P4. Og på det kommercielle marked bliver Radio 100 kanalens største konkurrent.

Værterne vil tiltrække lyttere

Det er netop det stærke team på TV 2 Radio, som Jens Rohde sætter sin lid til, når de høje målsætninger skal indfries:

"Med den satsning vi har lavet på vores værter - vi har fyrtårne fra seks morgen til seks aften - regner vi med, at vi kan fastholde lytterne i længere tid. Og det skal være med til at sikre os den høje seerandel," siger Jens Rohde, der ikke vil ikke løfte sløret for indholdet på den nye kanal.