TV 2 Radio længere fra målet

Selvom lyttertallet stiger, bevæger TV 2 Radio sig længere væk fra de oprindelige målsætninger. Lytterne bliver nemlig korte tid på kanalen, og dermed falder radioens samlede markedsandel.

Foto: Keld Navntoft
Gallup offentliggjorde kort før jul lyttertallene for november, der viser, at den hårdt prøvede radiostation har 5 pct. af lytningen i målgruppen 21-50 år mod 6 pct. måneden for inden.

Dermed bevæger TV 2 Radio sig den forkerte vej i forhold til den oprindelige målsætning om en markedsandel på 15 pct. i den kommercielle målgruppe.

En målsætning som TV 2s nye topchef Merete Eldrup for nylig betegnede som urealistisk høj. I et interview med Business.dk meddelte hun, at man vil lægge en ny langsigtet og mere realistisk plan for radioen, der til februar kan fejre sin et-års fødselsdag. Hun sagde dog samtidig, at ”der skal være lys for enden af tunnellen” ved udgangen af første kvartal, uden at ville uddybe dette.

Det ugentlige lyttertal på TV 2 Radio var i november på 678.000. Det er en lille stigning i forhold til oktober.

Lyttertallene er målt i en måned, der var påvirket af folketingsvalg og hvor der desuden var stor fokus på TV 2 Radio i forbindelse med fyringen af radiodirektør Jens Rohde.