TV 2 klar til skjult reklame

En ny salgsstyrke sidder klar på Teglholmen, når TV 2 efter nytår får grønt lys til at jagte indtægter fra skjult reklame.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver dagbladet Børsen. Hidtil har det kun været lovligt for stationen at modtage sponsorater eller donationer, f.eks. i form af en gratis fladskærm til TV 2 Vejret, en bil til hovedpersonen i Lærkevej eller en sofa til studiet i Go' morgen Danmark, men fra 1. januar får stationen også mulighed for at opkræve betaling for at placere en virksomheds produkter på en fordelagtig måde, og det er man klar til at udnytte:

»Det er en mulighed for nye indtægter og dermed flere penge til programmer, så vi har selvfølgelig tænkt os at afsøge markedet,« siger programdirektør Palle Strøm fra TV 2, som har stablet en særlig salgsenhed på benene til formålet.

Næste skridt bliver at få annoncørerne med på den nye reklameform, som nok er mest kendt fra USA og programmer som American Idol, hvor dommerne »tilfældigvis« kun drikker coca-cola ved dommerbordet.

Og selvom det kan tage tid, er Palle Strøm overbevist om, at product placement nok skal komme til at pynte på enten indtægterne eller omkostningerne ved at lave et program.

»Der står helt sikkert ikke en milliard og venter på os rundt om hjørnet, men hvis vi kan få nogle nye serier finansieret, så er det også en stor gevinst.«