TV 2-formand advarer imod udenlandske investorer

TV 2-formanden Niels Boserup advarer imod, at majoriteten af TV 2 ryger på udenlandske hænder, når selskabet skal privatiseres. Han peger på det Berlingske Officin som eksempel på, hvordan det ikke må gå TV 2. Koncernchefen i officinet afviser.

Bestyrelsesformand for TV 2 Niels Boserup advarer i kraftige vendinger imod, at profit-fokuserede investorer overtager aktiemajoriteten i TV 2, når selskabet skal privatiseres. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Bohr
Bestyrelsesformand for TV 2 Niels Boserup advarer i kraftige vendinger imod, at profit-fokuserede investorer overtager aktiemajoriteten i TV 2, når selskabet skal privatiseres.

"Jeg er bekymret for, om en ny ejer vil være i stand til at fastholde den linie og tradition, som, jeg synes, har været med til at gøre TV 2 til et vigtigt element i dansk kultur i videste forstand og den danske debat."

Sådan siger Niels Boserup i P1’s mediemagasin Mennesker og Medier, der sendes kl. 13 i dag, fredag, og hvor han i et 20 minutters interview fortæller om TV 2s fremtid, herunder en privatisering.

Udmeldingen kommer efter flere års debat om en privatisering af TV 2. Tanken var at få solgt mellem 51 procent og 66 procent af aktierne, så staten selv kunne fortsætte som minoritetsaktionær. Men indtil videre er privatiseringen på stand by på grund af verserende retssager i EU.

Kulturminister Brian Mikkelsen (K) mener, at privatiseringen er afgørende for at sikre, at TV2 får så frie muligheder for udvikling som muligt. Men nu anbefaler bestyrelsesformanden, at der skal begrænsninger på en privatisering.

"Hvis der er en public service-forpligtigelse, så er det typisk, at man (som stor investor, red.) siger, hvordan kan vi som minimum opfylde den her. Men ambitionen er ikke at give noget ekstra eller prøve noget andet," siger han med henvisning til, at det altoverskyggende fokus hos de store, udenlandske investorer ligger på bundlinien.

"I det tilfælde at en meget professionel ejer – eksempelvis en udenlandsk ejer - får majoriteten i TV 2, er jeg ikke i tvivl om, at man vil fokusere meget hårdt på bundlinien."

Montgomery giver stof til eftertanke

Som eksempel i Danmark ser han - adspurgt - ejerne af Det Berlingske Officin, Mecom Group med David Montgomery i spidsen, der kræver et langt større afkast fra officinet end set tidligere.

"Vi ser det i Danmark, men man kan også se, hvordan det er gået andre steder, hvor hæderkronede aviser samt radio- og TV-stationer er kommet under det, som nogen vil kalde en mere professionel, kommerciel ledelse. Og der er det altså ikke indholdet, der er det væsentligste," siger Niels Boserup.

Boserup: Hvis jeg var politiker…

De opsigtsvækkende synspunkter er et direkte signal til politikerne om at tænke sig om en ekstra gang, når rammerne for privatiseringen af TV 2 skal formes.

"Hvis jeg var politiker, så ville jeg være lidt betænkelig ved den form, der ender med at have en majoritetsaktionær i TV 2. Der er masser andre muligheder for at gennemføre en privatisering og alligevel sikre sig mod, at der kommer en hovedaktionær." Det kunne ifølge ham være en børsnotering i kombination med, at en tredjedel af aktierne blev administreret af en fond. Desuden bør der være grænser for den indflydelse, som en anden majoritetsaktionær kan få.

En række store, danske virksomheder som Novo Nordisk, Oticon og A.P. Møller fungerer allerede efter lignende regler, påpeger Niels Boserup og henviser samtidig til JP / Politikens Hus, der også er ejet af en fond.

"Det skal løbe rundt, men det primære formål er at udgive en avis, der tilgodeser den målgruppe, man har. Og så kommer økonomien ikke i anden række, men som en ligeværdig komponent," siger han.

Det Berlingske Officin afviser

Kritikken mod store investeringsfonde bliver - ikke overraskende - afvist at den nykonstituerede koncernchef i det Berlingske Officin, John Allwood:

"Det har ingen betydning, hvem der i dag er ejer af en virksomsomhed. Vi lever i en international verden. Det interessante er, hvordan ejerne driver virksomheden," siger han og forklarer:

"Selvfølgelig er vi fokuseret på resultaterne, fordi vi har aktieejere, men dem kan vi jo kun opnå, hvis vi leverer nogle ordentlige produkter. Derfor har vi også topkvalificerede og dygtige danske journalister og ledere ansat."