TV 2 er den store taber i foråret

Det var TV 2, der tabte kampen om seerne på forårets sendeflade. Skiftet fra analogt til digitalt signal har kostet for kanalen, men dårlig planlægning og mangel på stærke programmer har også trukket ned.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Intriger og letpåklædte unge, smukke mennesker under Mexicos sol er et hit i de danske stuer. Det er en dansk chefkok, der herser med håbefulde aspiranter, til gengæld ikke. Det er en af konklusionerne, efter at forårets seer-andele er blevet endelig optalt og fordelt mellem de danske TV-kanaler.

TV 2 blev forårets helt store taber blandt de kommercielle TV-kanaler, med et fald på 8,8 pct. i seer-andele i målgruppen af personer mellem 21 og 50 år. Nedgangen sker, selv om nichekanalerne TV 2 Zulu og TV 2 Charlie begge er gået frem. Deres fremgang har dog ikke været nok til at dække tabet af seer-andele på hovedkanalen, der er gået tilbage med hele 12,2 pct.

Læs også: TV2 taber seere i alle aldre

En del af faldet skyldes skiftet fra analogt til digitalt sendesignal, der har betydet, at en stor andel af de danskere, der før nøjedes med at have TV2 og DR, har fået et større udvalg af kanaler.

Men TV 2 er også selv skyld i nedgangen, siger Mikael Ostenfeld, der er TV-director hos mediebureauet Carat.

»De har ikke været skarpe nok i deres programflade og i deres programplanlægning. Det virker som om, man ikke helt har været sikker på, hvad TV 2 skal stå for. Og når konkurrenterne så samtidig har gjort det rigtig godt, så bliver det svært,« siger han, og peger på, hvad han kalder »skrækeksemplet« i TV 2s forårssatsning.

Læs også: TV 2-topchef: Vores hovedkanal kommer til at bløde frem til 2012

»Helvedes Køkken var jo et eksempel på et format, der simpelthen ikke fungerede,« siger han om TV-programmet, der er en dansk version af det ellers populære koncept »Hells Kitchen« med superkokken Gordon Ramsay.

»Det viste sig nok, at det koncept kun fungerer, når det er Gordon Ramsay, der kører det,« siger Mikael Ostenfeld.

Mangler flagskib

Samme hårde melding kommer fra mediebureauet Mediaedge:cia. Her understreger media researcher Michael Jensen, at godt halvdelen af tabet i seer-andele hos TV 2 kan tilskrives skiftet til digitalt sendesignal. Resten står helt for kanalens egen regning.

»De har nogle mangler i deres programudvalg. Blandt andet har de ikke et flagskib som »Vild med dans« i foråret, og så mangler de pludselig noget at tiltrække de store mængder med.«

Læs også: Endnu et skæbneår for TV 2

Problemet for TV 2 består i at ramme de programformater, der kan trække i nærheden af én million seere, som en omnibus-kanal bør kunne trække. Her er koncepter som »Station 2« og »Årgang 0« stadig sikre hits for TV 2, men nye programmer som »Helvedes Køkken« og talkshowprogrammet »Den nøgne sandhed« har ikke formået at løfte opgaven, vurderer Mediaedge:cia.

Viasat går frem

Anderledes godt er det gået Viasat-familien i foråret. Gruppen, der råder over kanalerne TV3 og TV3+ samt den nye TV3 Puls er gået 11 pct. frem i andele, bl.a. takket være den nye kanal, madprogrammer og reality-hittet »Paradise Hotel«.

»Det er lidt taknemmeligt, i og med at TV3 Puls er en ny kanal og dermed ikke inkluderet i sidste års tal. Men hvis man ser helt overordnet på det, er det Viasat-familien, der har gjort det bedst i foråret,« siger Mikael Ostenfeld fra Carat.

Læs også: Faldende reklameomsætning gør ondt på TV 2

Han peger bl.a. på madprogrammet »Til middag hos«, hvor kendte dyster om at være den bedste middagsvært, og som har været en stor succes i foråret, både for TV3, og for Kanal 5, der kørte en pendant under titlen »4-stjernes middag«.

Og så har Viasat et stærkt kort i de letpåklædte unge i reality-hittet »Paradise Hotel«.

»Paradise har gjort det fantastisk endnu en gang. Det er det program, der har gjort den største forskel, men det så vi allerede så småt, at det gjorde sidste sæson,« siger Mikael Ostenfeld.