TV 2-direktør: Ingen strålende sol

Godt en uge efter at politikerne vedtog en redningspakke for TV 2, melder adm. direktør om svigtende reklameindtægter i januar. Ny sparerunde kan blive nødvendig.

Læs mere
Fold sammen
Som Berlingske Business tidligere har beskrevet har adm. direktør Merete Eldrup overfor politikerne forpligtet sig til at gennemføre yderligere besparelser til gengæld for den økonomiske redningsplan, der blev vedtaget forrige fredag.

Nu truer en svag start på annonceåret med at ødelægge hendes forhåbninger om løbende effektiviseringer.

»Vi må se, hvor hårdt krisen rammer, når der er gået nogle måneder. Men lige nu ser det ikke godt ud. Alle holder igen på deres markedsføringsbudgetter, så der er ingen strålende sol her i januar,« siger Merete Eldrup til journalisten.dk. Hun håber stadig at kunne undgå større fyringsrunder, som den hun gennemførte i sidste forår.

»Jeg har lovet, at vi løbende vil effektivisere. Men det er endnu for tidligt at sige, hvad der kommer til at ske for os. Det kommer an på, hvordan året går. Men den almindelige krise rammer i allerhøjeste grad os,« siger Merete Eldrup til Journalisten.dk.

Politikerne blev sidste fredag enige om at tillade brugerbetaling på TV 2 fra 2012, så kanalen fremover bliver mindre afhængig af udviklingen på reklamemarkedet. Samtidig får TV 2 mulighed for yderligere statslån, hvis eller EU-Kommissionen godkender redningsplanen. TV 2 har til gengæld forpligtet sig til at holde et skarpt øje på omkostningerne.