TV 2-boss: TV 2 Radio er usikker

Business.dk har i kølvandet på en stribe artikler om TV-stationen spurgt TV 2s administrerende direktør om, hvornår de mange nye projekter bliver en god forretning, og hvor de største usikkerheder og succeser ligger gemt.

Når TV 2 sætter nye projekter i søen er de som regel en god forretning fra dag ét - med undtagelse af TV 2 Radio, der er den største usikkerhed i hele koncernen, vurderer TV 2s administrerende direktør Per Mikael Jensen.

Hvornår vil alle tiltagene samlet set bliver en god forretning for TV 2s ejere?

"Det er allerede en god forretning. Det mener jeg, de er fra det øjeblik, jeg sætter i gang. Radioen er det eneste område, hvor vi satser lidt, for der kender vi ikke indtægtsgrundlaget fremover. Resten er meget sikre," siger Per Mikael Jensen og understreger, at radioen er den største usikkerhed for TV 2 i 2007.

Forlagsområdet udgør også en mindre risiko, for der er det usikkert, om bøgerne overhovedet kan sælges, forklarer direktøren, der understreger, at den økonomiske risiko ved det er beskeden.

Hvad er udgifterne til sportskanalerne, og hvor stor en risiko er der i dem?

" Udgifterne vil vi gerne holde for os selv lidt endnu - vi vil gerne have endeligt OK fra Konkurrencestyrelsen. Når vi har den, kan vi meget hurtigt se forretningen," siger Per Mikael Jensen, der først vil udtale sig om selskabets udgifter, når selskabet er stiftet.

"Men vi får indtægter fra dag ét, fordi signalet er solgt til Viasat - og vi håber på, at TDC, StofaNet og andre også vil købe dem. Vi har sagt, at det inden for fire til fem år skal have en halv milliard i omsætning."

Hvad forventer du, bliver den største succes i 2007?

"Jeg regner med at komme rigtig langt med forlaget. Og News er allerede en succes."

TV 2 News har været i modvind i medierne, der har fokuseret på kanalens seertal på bestemte tidspunkter af døgnet. Kritikerne peger på lave seertal, mens TV 2 peger på, at antallet af seere skal måles på hele dagen - og ikke på enkelte tidspunkter af døgnet.

Ifølge chefen Mikkel Hertz havde kanalen i uge 52 over en million seere, der så med i mindst et kvarter.

Færre nye medarbejdere i 2007

Siden Per Mikael Jensen satte sig i direktørstolen 1. maj 2006, er der ansat 350 nye medarbejdere i TV 2. Men den udvikling fortsætter ikke i år.

Kan vi forvente et 2007, hvor der sker lige så meget i TV 2 som sidste år?"

"Det håber jeg. Vi har sagt, at vi gerne vil lancere flere kanaler - både radio og TV. Og vi har rigtig mange ideer og laver forretningsplaner. Men vi kommer ikke til at ansætte så mange i 2007 i forhold til 2006," siger han og peger på, at ikke alle store projekter er mandskabskrævende - eksempelvis går der to personer til Filmkanalen.