TV 2 beklager dommen i Højesteret

Kommerciel direktør Flemming Rasmussen beklager Højesterets afgørelse, der tvinger TV 2 til at ændre sine annoncerabatter fremover.

Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mere end ti års kamp endte i et nederlag til TV 2 efter Højesteret i dag fulgte landsrettens afgørelse og dømte TV 2 ude. TV 2s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen, beklager dagens afgørelse i Højesteret men tager dommen til efterretning.

"Vi respekterer og følger selvsagt Højesterets afgørelse i sagen, og når vi nærmere har studeret præmisserne i dommen, vil vi hurtigst muligt ændre årsrabatten, så TV 2s rabatstruktur bringes i overensstemmelse med Højesterets afgørelse," siger Flemming Rasmussen.

TV 2 er dømt for at misbruge sin dominerende stilling på TV-markedet til at indfange annoncører til at lægge store beløb hos stationen frem for konkurrenterne. Det sker gennem rabatter, der vokser i takt med det beløb annoncørerne lægger hos stationen.

Almindelig brugt rabat

En lignende rabatordning bruges blandt andet hos dagbladene. Forskellen er dog, at TV 2 sidder på en markant større del af markedet på TV end noget mediehus gør på de trykte medier. Rabatten vurderes nemlig som brud på konkurrenceloven, når man sidder på mere end 40 procent af markedet.

"Den fremadrettede del er, at vi naturligvis ikke vil sidde stille og miste konkurrenceevne. Vi kommer med nogle andre rabatformer, men den slags tager tid. Men vi vil naturligvis tage en snak med Konkurrencemyndighederne om forløbet og ændre det hurtigst muligt," siger Flemming Rasmussen.

TV 2 vil i breve til sine annoncører gøre rede for konsekvenserne af Højesterets afgørelse og for de rabatter, der skal træde i stedet for årsrabatten. Samtidig skal TV 2s avancerede online-bookingsystem ændres, så det fremover kan håndtere den nye rabatstruktur.