Tusindvis af unge vil ind i søfarten

Danske rederier har på et år fået over 2.000 ansøgninger fra unge, der søger ind i den administrative del af det globale erhverv, shippingbranchen. Danmarks Rederiforening gør status efter første års intensive kampagne og er tilfreds med de første resultater for »Det Blå Danmark«.

Michael Elwert, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, Fold sammen
Læs mere
Det ligner et paradoks. Dansk søfart og den maritime industri skal slås for at rekruttere unge til et globalt erhverv, uanset om det er til søs eller på landjorden.

Et erhverv, der har oplevet en historisk stor ekspansion og som tilbyder et arbejdsmiljø med betydelige internationale karrieremuligheder og ofte en attraktiv løn.

I dag kan chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, Michael Elwert, efter et år som koordinator for en massiv og kostbar rekrutteringskampagne gøre foreløbig status for »Det Blå Danmark«, der har samlet hele den danske maritime industri fra offshore-industrien, Thrane & Thrane (kommunikation), Hempel (skibsmaling) til A.P. Møller, de øvrige rederier og mange flere.

Og Michael Elwert må erkende, det bliver et langt og sejt træk. Ikke mindst for rederierne, der groft sagt får leveret et nyt skib hver uge de næste 3-4 år, og som er i voldsomt bekneb for danske officerer ombord på skibene.

»Det her handler jo ikke kun om officerer ombord på skibene, men også om hele den administrative og kommercielle del af den maritime industri. Inden for shipping og trainee tager branchen omkring 100 nye elever om året. Primært til rederierne. Dertil kommer omkring 50-80 i skibsmægler-virksomhederne. Alene rederierne har på et år modtaget over 2.000 ansøgninger fra unge, der vil ind i shippingbranchen, og det er for mig en ganske klar indikation af, at mange unge ønsker en kommerciel uddannelse i søfarten, og at vi har held med vores kampagne, der som det primære mål skal øge de unges kendskab til erhvervet,« siger Michael Elwert.

Milliarder til de unge
Rederierne er selvsagt glade for interessen i et anstrengt marked, hvor kampen om de unge langt fra synes at have toppet med mindre årgange og fuld beskæftigelse. Tværtimod.

Ifølge Danmarks Rederiforening brugte erhvervslivet sidste år over 700 millioner kroner på kampagner, der skal rekruttere unge.

Det beløb er allerede fordoblet i år, så erhvervslivet generelt nærmer sig 1,5 mia. kroner på at skaffe unge og nye medarbejdere.

»Kigger vi på DTU, hvor vi henter mange af vores skibsingeniører, taler de tal, jeg modtager, om en stigning på op til 20 procent. Så for vores uddannelsesretninger, specifikt også for skibsingeniører, er der en stor forventning nu om, at det kommer til at rykke. Men vi tør endnu ikke konkludere noget endnu,« siger Michael Elwert.

Ifølge ham er der i øjeblikket også en tilfredsstillende søgning blandt unge til maskinmesteruddannelsen, der primært henvender sig til skibene og offshore-industrien, boreplatforme m.m..

»Det er positivt, men det er meget forskelligt, hvem vi taler med. På Århus Maskinsmesterskole har man f.eks. flere ansøgere, end der er plads til.«

Positive tal
Også på de uddannelsesinstitutioner, der typisk uddanner officerer til mindre skibe og bl.a. omskoler folk fra fiskeriflåden til såkaldt kyst- og sætteskippere, mærker man en øget interesse fra de unge.

»Både Skagen Skipperskole og Marstal Navigationsskole melder om meget positive tal for optagelse,« siger Michael Elwert og tilføjer, at begge skoleskibe, der tilbyder en basisuddannelse som skibsassistenter af ca. et halvt års varighed, »Georg Stage« og »Danmark«, er fyldt helt op.

Den største opmærksomhed om søfartens rekrutteringsproblemer har de seneste år især knyttet sig til officerer ombord på de store skibe.

»I forhold til rederiernes ønske om at rekruttere mindst 200 officer-aspiranter på et år fordelt på optagelse i januar og i august, er vi hus lige nu. Dertil skal lægges de mange unge, der søger direkte ind på navigationsskolerne uden at have en uddannelsesaftale med et rederi. Det er positivt, og det er vi selvfølgelig glade for. Vi kan godt bruge flere, vi fortsætter, vi skal have flere, men de seneste tal er et vigtigt pejlemærke for os.«

»Vi mener faktisk, kurven er knækket, og interessen for dansk søfart og »Det Blå Danmark« er stigende. Vi spørger jævnligt 2.000 respondenter, og fra december til juni i år kan vi konstatere, at kendskabet til de maritime uddannelser og os blandt de unge er steget 10 procent. Inden for shipping er den steget 16 procent, og netop kendskabet til os er en af de største udfordringer for os, for vi har i alt for mange år været for usynlige. Det er der mange forklaringer på, men den vigtigste er nok, at vi driver forretning langt væk hjemmefra.«

Grundpiller i offensiven
Med kampagnen »Det Blå Danmark« er den maritime industri for første gang gået samlet til værks i kampen om de unges opmærksomhed. Og netop alsidighed og karrieremuligheder er grundpiller i offensiven.

»De unge i dag er hunderædde for at blive låst fast i en eller anden stilling i resten af deres liv. Vi mener, at netop søfarten kan tilbyde rigtig mange karriereveje. Fordi du uddannes som navigatør, er du f.eks ikke bundet til et job ombord på et skib,« siger Michael Elwert, der selv er et omvandrende bevis på den kendsgerning. Som uddannet navigatør og kaptajn i A.P. Møller har han i flere år arbejdet på landjorden i den kommercielle del af dansk søfart.