Tusindvis af sager venter på tinglysning

Tinglysningsretten oplyser, at 65.000 sager venter på digital tinglysning, men tallet er sandsynligvis langt større, for mange sager er slet ikke lagt ind i systemet, fordi brugerne har problemer med at udfylde de mange skærmbilleder korrekt.

Det kan være svært at få solgt huset i disse finanskrisetider, men når det først er solgt, skal handlen tinglyses, og det er blevet en lang­varig affære for mange husejere. Bunkerne hos den digitale tinglysning er større end nogensinde, og den lange ventetid kan koste bolig­ejeren tusindvis af kroner. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bunken af sager, som venter på Tinglysning er langt større, end Tinglysningsretten giver udtryk for.

Retten kender kun til de sager, som er kommet ind i det nye digitale system, men ude hos advokater, ejendomsmæglere, landinspektører og andre interessenter gemmer der sig et ukendt antal sager, som slet ikke er nået så langt i processen, fordi det nye system spænder ben.

For borgere og virksomheder, der skal have deres dokumenter tinglyst, har det ingen betydning, om sagen er gået i stå det ene eller det andet sted. De taber stadig store beløb, fordi de skal betale for mellemfinansieringen af ejendomshandelen, indtil tinglysningen er helt på plads.

Kort før jul oplyste Tinglysningsretten, at der ligger 65.000 sager og venter på manuel behandling. Det tal er enormt, men det tager ikke højde for alle de sager, som har problemer med at komme ind i systemet.

Ikke for amatører

Forklaringen er ikke altid, at advokaten er doven. Det digitale system er ikke for amatører, og der er mange faldgruber, når de 21 skærmbilleder skal udfyldes fuldstændig korrekt.

Brugervejledningerne er ikke til at råbe hurra for. Nogle er først skrevet færdig her i december, og der følger hele tiden reviderede udgaver.

Forsøger brugeren i stedet at ringe til rettens hotline, støder han ind i en mur af ventetid. Derfor er det langt fra alle sager, som stryger direkte ind i systemet.

»Det er ikke usandsynligt, at der ligger en del sager og venter,« siger Steen Winther-Petersen, der er formand for Dansk Ejendomsmægler­forening.

Det er endnu ikke muligt at få et centralt overblik over sagerne, der venter, hverken hos ejendomsmæglerne eller advokaterne, så de kan kun udtale sig om egne oplevelser.

Kræver erfaring

Formanden for Danske Bolig-advokater, Henrik Høpner, erkender, at han har sager, som venter på at komme ind i systemet, men konstaterer at problemet er kraftigt aftagende i takt med, at kontoret får erfaring med at bruge systemet.

»Det lægger et stort pres på advokatsekretærerne. Først skal de til at bruge et nyt system, de ikke er vant til. Når så de går i gang med at udfylde side to, risikerer de, at side et er forsvundet. Samtidig ringer mæglere, klienter, banker og spørger til sagen, så der er mange daglige afbrydelser, som giver et frygteligt stress, og når det hele er registreret sker det, at sagen kommer tilbage med besked om, at den er udtaget til manuel behandling,« siger Henrik Høpner.

Ringer ikke mere

Henrik Høpners eget kontor er holdt helt op med at ringe til Tinglysningsrettens hotline.

»Når vi endelig kom igennem, kunne medarbejderen ikke svare, og vi måtte ringe igen. Nu sender vi i stedet en mail. Vi får som regel svar. Ikke altid noget vi kan bruge, men så spørger vi igen,« siger han.

Advokater, landinspektører og ejendomsmæglere har været på kurser i det nye system arrangeret af brancheorganisationerne. Problemet er, at kurserne ikke er lige fyldestgørende, fordi systemet udvikles dagligt.

»Vi har gennemført kurser for flere tusinder, men det er ingen nem opgave, de er på,« siger Steen Winther-Petersen.

Tinglysning er en kompliceret affære - men også meget vigtig. Den er til for at sikre hele den danske ejendomsret.