Tusinder vil have fat i Teslas »folkevogn«

Tesla Model 3 er den nye model fra elbilfirmaet, der med en tilnærmelig pris skal appellere til en langt bredere skare end de rigeste. Tusinder har allerede bestilt den.

Forventningerne til den nye Tesla Model 3 har været skruet gevaldigt i vejret, da prisen på 35.000 dollar (225.000 kroner) ventes at gøre den til en vogn for andre end folk med en fyldig tegnebog. Fold sammen
Læs mere
Foto: TESLA / HANDOUT

Det var det helt store sceneshow, der blev rullet ud, da Tesla-topchef Elon Musk torsdag aften amerikansk tid gik på scenen for at præsentere bilproducentens nyeste firehjulede i kataloget.

Forventningerne til den nye Tesla Model 3 har da også været skruet gevaldigt i vejret, da prisen på 35.000 dollar (225.000 kroner) ventes at gøre den til en vogn for andre end folk med en fyldig tegnebog. Indtil videre har Teslas model S og X været mere end dobbelt så dyre.

Folk stod nysgerrigt i kø til en Tesla-butik i Pasadena, California, den 31/3-2016 for at få et blik af den nye bil. REUTERS/Mario Anzuoni Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO ANZUONI.

»Vil I se bilen?« spurgte Musk retorisk til det ifølge Reuters skrigende publikum, der var mødt op i Teslas designcenter i Hawthorne, Californien uden for millionbyen Los Angeles for at tage imod Tesla 3.

»Vi har den ikke i aften... Ej jeg laver bare sjov,« sagde topchefen Elon Musk og tre Tesla 3 blev kørt ind på scenen til et hujende publikum.

Se billederne:Tesla løfter sløret for sin »discountbil«

Det er dog langt fra lutter morskab og hyldest forbundet med Tesla 3-lanceringen. Det er ramme alvor for Elon Musk, der skal fæstne sin lid til, at bilen bliver en kanonsællert. Tesla kom ifølge BBC ud af 2015 med et underskud i omegnen af seks milliarder kroner. Ganske vist fordi en stor del blev brugt på udvikling af nye produkter.

Teslas sigte med Tesla 3 rammes ind af bilanalytikeren Jessica Caldwell fra researchfirmaet Edmunds. Hun påpeger, at der længe har været tvivl, om Teslas er levedygtig ud i fremtiden. De tidligere modeller Tesla S og X har været nicheprodukter i luksusklassen, påpeger hun.

»Lanceringen af, hvad selskabet håber vil være en bil solgt i stort antal, skal vise, om Tesla snarere bliver en flyvedygtig bilproducent med succes på den lange bane eller et selskab, der producerer et par fede biler og så går neden om og hjem,« siger Jessica Caldwell til BBC.

Hun henviser til Fisker Automotive, der sendte flere flotte biler på gaden. Selskabet, der havde danskeren Henrik Fisker som stifter, måtte alligevel lukke ned for produktionen i 2013.



Sidste år leverede Tesla ifølge BBC godt 50.000 biler, men selskabet ønsker at komme helt op at producere 500.000 tusinde biler årligt.

Med det in mente skal det lykkes for Tesla at gøre Tesla Model 3 til en folkevogn, som alle kan købe. Opløftende for koncernen er det, at der allerede er 115.000 mennesker, der i løbet af de første 24 timer har forudbestilt bilen for et depositum på 10.000 kroner.

Teslas presseafdeling vil ikke oplyse til Berlingske Business, hvor mange forudbestillinger, der er lavet herhjemme. Det er dog ikke en bil, der står i garagen i morgen. Først i slutningen af 2017 vil de første serieproducerede eksemplarer af bilen blive leveret på USAs vestkyst, oplyser Tesla.

Tesla har endnu ikke fastlagt danske priser endnu, men den vil blive væsentligt billigere end S-modellen, der koster i omegnen af 800.000 kroner herhjemme.

Hård konkurrence

Selv om Tesla får stor opmærksomhed, så er de langt fra alene om at satse på den almindelige bilkøber.
Allerede et år inden Tesla 3 kommer på gaden, lancerer General Motors (GM) deres Chevrolet Bolt, der har et prisskilt som Tesla 3 og en rækkevidde i samme størrelsesorden. Tesla 3 vil kunne nå 346 kilometer på vejene på et fuldtopladet batteri.



Til efteråret Hyundais Ioniq som har en noget mindre rækkevidde, men kan matche Tesla på prisen ifølge nyhedsbureauet AP.

Også Audi kommer med en ny model i 2018. Derfor er der lagt op til en reel elbilkrig, hvor det vil vise sig, om Tesla kan gafle almindelige bilkøbere.