Turisternes nye rejsevaner giver København fordel

Turisterne holder flere, men kortere ferier. Det er en del af forklaringen på, hvorfor København trækker fra Kystdanmark i kampen om turister.

Region Hovedstaden har de seneste år oplevet et turistboom, som ikke har spredt sig til resten af landet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

De danske kyster har ikke fået del i det turistboom, som København har oplevet de seneste år.

Region Hovedstaden har siden 2008 oplevet en årlig stigning på 6,4 procent i antallet af udenlandske overnatninger. I resten af landet har fremgangen i samme periode blot været 0,2 procent.

Turismedanmark er altså knækket over i to. Det skyldes i høj grad, at de europæiske turister har ændret deres rejsemønstre, forklarer Janne Liburd, professor og leder af Center for Turisme, Innovation og Kultur på Syddansk Universitet.

»Turisterne holder flere ferier, men kortere ferier. Det er en fordel for København, hvor det er nemt og billigt at komme til. Men det betyder også, at færre gæster har tid til at rejse ud i landet,« siger hun.

I de seneste år har især de vigtige tyske turister svigtet Danmark. Det går hårdest ud over kysterne, hvor tyskerne plejer at slå parasollen op. Samtidig har Danmark oplevet en vækst i blandt andet kinesiske, britiske og amerikanske turister - nationaliteter, der først og fremmest holder deres ferier i hovedstaden.

De nye rejsemønstre betyder dog ikke, at sommerhusudlejere og restaurantejere langs de danske kyster lige så godt kan kaste strandhåndklædet i ringen. Kystturismen kan få del i fremgangen, hvis den bliver bedre til at markedsføre sig som et supplement til oplevelserne i København, mener Janne Liburd.

»Danmark er en lille destination i forhold til de nabolande, turisterne ellers rejser til. Man kan sagtens tilbringe dagen på en af de populære kystdestinationer, og være i Operaen eller ude at spise i København om aftenen. Det skal vi have fortalt turisterne,« siger hun.

Janne Liburd efterspørger også, en mere sammenhængende markedsføring af Danmark. I stedet for at feriedestinationer og kommuner markedsfører sig enkeltvis, skal der laves en bedre national strategi, foreslår hun.

»Turister går jo ikke og falder over vores kommunegrænser. Vi kan med fordel se Danmark som en samlet destination med mange muligheder for autentiske og unikke oplevelser, og det vi skal være bedre til at markedsføre,« siger professoren.