Turister skaber vækst på Strøget

København er blevet et populært rejsemål for turister med højt forbrug. Butikkerne i indre by melder om stor vækst i salget til turister.

Turister strømmer til København for at shoppe. Europæere og især svenskere køber luksusvarer og modetøj som aldrig før. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
London, Paris eller København. København er kommet på det europæiske landkort som populær shoppingby. Det er i hvert fald den tolkning som butikker i indre by og Københavns turistindustri er kommet frem til.

Stormagasiner og butikker omkring strøget melder om et stærkt stigende salg til udenlandske turister.

»Vi har aldrig set så mange udenlandske shoppere, som vi gør nu. Det er en udvikling, der er forstærket det sidste årstid. København er for alvor blevet en by man tager til for at shoppe,« siger forretningsdirektør John Hansen fra stormagasinet Illum.

Denne tendens bekræftes af en stribe andre butik i indre by, af Wonderful Copenhagen og af de bureauer, der laver momsrefusion, eller såkaldt tax free shopping.

Ifølge butikkernes talsmand er dommen klar:

»Der er helt klart en tendens i det her, og det er meget glædeligt. Jeg tror det er et tegn på, at vores udbud er blevet bedre,« siger Thomas Fokdal, formand for Københavns City Center, en forening af butikker i indre by.

Hos Illums konkurrent er man helt enig i stormagasinets observationen.

»Det er klart vores fornemmelse, at der kommer flere og flere turister på besøg. De kategorier, der går rigtig godt er bolig og designerting, samt tøj og mode. Jeg tror, det handler om, at vi er blevet bedre til at gøre os bemærket internationalt med gode restauranter og et ry inden for mode og design,« siger Jeanette Aaen, forretningsdirektør i stormagasinet Magasin du Nord på Kongens Nytorv.

Hun vurderer, at det især er europæere og herunder især svenskere, der i stigende grad kommer til København for at shoppe. Hun ser dog en stigning næsten over hele linjen:

»Vi kan følge trenden på tax free shopping , men det er jo kun en lille del af salget til turister,« siger Jeanette Aaen.

Kun turister fra ikke EU-lande har mulighed for at få refunderet momsen på køb af varer i Danmark.

Den danske afdeling af selskabet Global Refund, der står for momsrefusion af varer købt i en lang række af de danske butikker, melder da også, at der har været en stigning af momsrefusioner til turister.

»Vores forretning er steget rigtig meget de sidste tre – fire år. Det er bl.a. drevet af at der er nye grupper, der er blevet ret købestærke og som vælter ind over grænserne – som kineserne – og at der kommer flere og flere krydstogtsturister,« siger Henrik Thomsen, direktør for Global Refund i Danmark.

Selvom indkøb med momsrefusioner kun står for en lille del af turisternes indkøb i landet, kan den måske alligevel give indtryk af nogle deres forbrugsmønstre.

Over 85 pct. af turisternes tax free shopping foregår i København, og langt den største varegruppe er mode og tøj, viser tal fra Global Refund, der ikke kan oplyse præcist, hvor stor væksten i deres service har været i perioden.

Hos Wonderful Copenhagen, en netværksorganisation for turismens parter i København, vurderer man, at København er blevet en populær by blandt nogle af de turistgrupper, der har et højt forbrug.

»København er blevet en by, man forbinder med mode og design, samtidig med at der generelt er flere turister i byen. Det kan butikkerne mærke. Vi ser bl.a. flere city breakers [turister med korte ophold i storbyer, red.] og flere krydstogtbesøg,« siger salgs- og marketingsdirektør Ole Andersen fra Wonderful Copenhagen.

Ifølge tal fra Danmarks statistik har der været en 24 pct. vækst i antallet af hotelovernatninger i København fra 2003 til 2006.

Visitdenmark vurderer, at city breakers, dvs. turister der tager korte ture til storbyer bl.a. for at shoppe, er den undergruppe, der oplever i højest vækst herhjemme.

Omsætningen i København fra city break er i dag på omkring 4,1 mia. kr., mener VisitCopenhagen.

En anden gruppe af turister der kommer flere af, er krydstogtspassagerne, en gruppe kendt for særligt højt forbrug. Antallet af disse er mere end fordoblet siden 2002.

Kombinationen af forbrugerglade turister og en regnfuld sommer har skabt et rekordsalg i indre by. Flere af butikkerne melder, at de har haft vækstrater, der slår alle tidligere oplevelser.

»Vi har aldrig haft så mange gæster og så stor vækst i omsætningen, som vi havde sidste måned,« siger Henrik Ypkendanz, adm. direktør for Illums Bolighus .

Han melder om vækstrater på 20 pct. i juni måned i forhold samme måned sidste år.

En tredjedel af omsætningen i Illums bolighus skyldes turister. Blot for tre år siden var det kun en fjerdedel, oplyser Henrik Ypkendanz.

»Vi ser da en tydelig vækst i salget til turister. København for alvor er blevet en metropol, og nu er den første prioritet i skandinavien for turister, siger han.