Turbulent vej ud af krisen for SAS

Trods spareplan og frasalg vil SAS stadig være udfordret de kommende år. Det viser en brancheanalyse af SAS og konkurrenterne fra Berlingske Research. SAS skal levere på alle parametre for at komme ud af krisen.

SAS er i gang med det lange seje træk for at nå en genopretning. Foto: Christian Als Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS kæmper en hård kamp for at levere resultater i kølvandet på sin spareplan og komme ud af den dybe krise efter den dramatiske redning på målstregen sidste år. Bankerne og de statslige aktionærer støtter selskabet frem til 2015, men en frisk brancheanalyse fra Berlingske Research viser, at det bliver et langt sejt træk.

SAS halter på en lang række afgørende parametre for luftfartsselskaber efter de ni vigtigste konkurrenter, og det er ikke områder, hvor SAS bliver konkurrencedygtig fra den ene dag til den anden. SAS har i sammenligning med konkurrenterne en aldrende flyflåde, der samtidig er præget af for mange flytyper, og det kommer til at vare tre-fire år, før selskabet kan være bedre på højde med konkurrenterne på den front.

Desuden har SAS kun haft meget svag vækst i antallet af passagerer under de seneste års krise, ligesom selskabet ligger helt i bund, når det kommer til at få flyene fyldt op.

»SAS skal levere på alle parametre i spareplanen for at nå i mål, og der er ikke rigtig plads til grimme uforudsete hændelser som epidemier, askeskyer og lignende, som ofte har ramt sektoren gennem årene. Det bliver ikke nogle nemme år, men spareplanen får dog en væsentlig effekt, der bør sætte SAS i en langt bedre situation, når der igen skal forhandles bankaftaler om nogle år,« siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der har fulgt luftfartsbranchen i mange år.

Hos SAS medgiver driftsdirektør Flemming Jensen, at der bestemt er udfordringer, men understreger, at selskabet er på rette vej mod for alvor at kunne tage konkurrencen op med rivalerne de kommende år.

»Alle initiativer i strategiplanen handler om at skabe et mere konkurrencedygtigt SAS. Det er ikke kun en spareplan, men drejer sig også om at skabe et mere fleksibelt og enkelt selskab. Det er en vigtig del af at blive mere konkurrencedygtig. Vi vil blive mere offensive fremadrettet for at forsvare vores markedsposition. Vi skal fortsat være det ledende selskab i Skandinavien, men vi skal ikke bare vokse, hvis vi ikke kan tjene penge på det,« siger direktøren.