Trykker og actionmand fra Schweiz købte dansk

Det schweiziske medieselskab bag MetroExpress, Tamedia, føjer til sin danske satsning med købet af Trendsales. Topchefen Christoph Tonini er opflasket med trykkerivirksomhed, men går i mere digital retning.

Tamedias chef Christoph Tonini har ry for at være en hård forhandler, men karakteriseres samtidig som pålidelig og behagelig. Engagementet på det danske marked skal fungere som en test af mulighederne for at ekspandere på det europæiske marked. Foto: Tamedia Fold sammen
Læs mere

Er fremtiden digital, eller er der stadig plads til trykte medier?

I det schweiziske mediehus Tamedia har man sat sig lige midtimellem. Om to år ventes 50 procent af omsætningen at komme fra digitale aktiviteter – mod nu 20 procent – og den anden halvdel fra trykte aviser og blade. Med samme overbevisning frygter man heller ikke, at gratis nyheder skal kannibalisere betalte medier. Der er plads til begge dele.

Det er en mundfuld for en virksomhed, der har rødder tilbage til 1893 og stadig er familiekontrolleret. Men som ejerne foretrækker topchefen Christoph Tonini at se muligheder og chancer, hvor andre skælver over udfordringer.

Tonini satte sig i chefstolen netop som Tamedia i januar 2013 tog det første skridt ind i det danske medielandskab ved at overtage gratisaviserne MetroExpress og 24timer. Fodarbejdet blev gjort under hans forgænger og mentor, Martin Kall, som frem til da havde formet Tamedia i ti år med både aviser, blade, netsider og altså gratisaviser. Blandt gratisaviserne er 20 Minuten langt det største medie med dagligt omkring to millioner læsere i Schweiz og Luxembourg.

Christoph Tonini går fortsat i samme retning. Men selv om han har stået lidt i skyggen af sin forgænger og gerne giver Martin Kalls forarbejde æren for, at Tamedia nu står relativt stærkt til at forcere de strukturelle omvæltninger i medieverdenen, har Christoph Tonini selv været med på turen op.

Kall og Tonini lærte hinanden at kende hos deres fælles, tidligere arbejdsgiver, det ligeledes schweiziske mediehus Ringier, hvorfra Kall hentede Tonini med sig – i kapacitet som finansdirektør – da Kall i 2003 blev direktør for Tamedia. Sammen med familieejernes repræsentant, bestyrelsesformand Pietro Supino, udgjorde de treenigheden bag storopkøb af forlagshusene Edipresse Schweiz og Espace Media, der bragte aviser som Le Matin, 24 heures, Berner Zeitung og Der Bund i stald. Såvel som websteder for blandt andet job- og boligannoncer.

I den tid var det netop Christoph Tonini, der fik ansvaret for at ekspandere gratisavisen 20 Minuten. Han blev i 2007 udpeget til officiel kronprins.

På dus med alle

Tonini beskrives ligesom Kall som målbevidst og talorienteret, men i interview slynger han sjældent om sig med tørre tal og taler hellere om, hvad brugerne mon synes om betalingsmure og printmediers muligheder for genfødsel. Eller om det vigtige i at få fat i et yngre publikum af læsere til gratisaviser.  

Mens Martin Kall betegnes som en drevet taktiker, der virker lidt fjern i forhold til fodfolket i resten af organisationen, er Christoph Tonini dus med de fleste af sine medarbejdere.

Han har i sin tid i Tamedia været omkring stort set hver eneste afgren af mediehuset, fra tjenester over aviser og digitale medier til 20 Minuten. Det siges, at han til firmafester jævnligt er blandt de sidste, der går, og efter eget udsagn glæder han sig altid til at gå på arbejde.

Det siges også, at selv om han er en hård forhandler, er han pålidelig og behagelig, og det er bemærkelsesværdigt, at han tilsyneladende er kommet af sted med nedskæringer på Tamedias aviser uden at skaffe sig fjender rundt omkring på redaktionerne.

Officielt er redaktionel uafhængighed en central grundsætning for Tameida, og Tonini har udtalt sig imod en »murdochisering« af medielandskabet. Det skal ses i lyset af en hård kamp om at overtage schweiziske regionalaviser.  

Han forsvarer hårde afkastkrav med, at det er nødvendigt med en bundsolid økonomi for at ekspandere og gribe de muligheder, der byder sig, i de store omvæltninger i medieverdenen.

»Hos Tamedia findes ingen pengegriske ejere,« har han udtalt.

Actionmand

Det jordnære kan hænge sammen med, at Christoph Toninis oprindelige baggrund ligger lagt fra slips og jakkesæt. Hans far havde et lille trykkeri i Dielsdorf, som dog siden blev solgt, og Tonini er selv udlært offsettrykker, før han begyndte at rykke over i mere ledende stillinger.

Privat er han en actionmand, der helst drøner på arbejde på en gammel racercykel og bruger sin frokostpause i firmaets fitnessstudio. Ferierne tilbringes helst med at surfe eller campere ved Gardasøen med familien. For et par år siden tog han endog et halvt års orlov for at drage med familien til New Zealand og Australien.

Hvad Danmark angår, falder den varslede overtagelse af handelsstedet Trendsales ind i intentioner om at se det danske marked som en test på mulighederne for at ekspandere i Europa.

Tror nogen på netannoncer og gratisaviser, er det Tamedia.