Trykfølsom mobilmesse i Barcelona

En hel mobilbranche forsøger at ligne iPhonen, mobilbilleder får GPS-mærker og vores mobile bredbånd bliver ikke bare hurtigere, men ekstremt hurtigt.

De nyeste mobile teknologier er udstillet til mobilmessen i Barcelona. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP
Det går stærkt – umanerlig stærkt. Faktisk så stærkt, at noget nyt og bedre er lanceret, inden man overhovedet har opdaget det gamle. Telekommunikationsindustrien i almindelighed, og mobiltelefonerne i særdeleshed, er blandt de hurtigst udviklende industrier i verden.

Det er særligt tydeligt, når branchen en gang om året mødes til verdens største mobilmesse, Mobile World Congress i Barcelona. Det er her, nye mobiler og teleprodukter vises frem, og her man kan få en antydning af den fremtid, der er lige om hjørnet. På kort sigt er den fremtid i vidt omfang præget af Apples iPhone.

Stribevis af de nyere telefoner, der blev fremvist på messen, var trykfølsomme – ganske som iPhonen. Samtidig havde både Nokia og Microsoft kigget Apple i kortene og valgt at udvikle hver deres App-store – en art butik indbygget i mobilen, hvor brugerne let kan købe og hente programmer, der udvikler mobilens funktionalitet dramatisk. Apple har haft tordnende succes med deres App-store, hvor brugerne henter programmer i millionvis – ofte spil eller sociale netværksprogrammer, der står i meget små beløb.

Angreb på Microsoft
Samtidig var Mobile World Congress stedet, hvor endnu en Google-baseret telefon så dagens lys.

Googles styresystem til mobiler, Android, har været stærkt omtalt, men et meget sjældent syn på hylderne i mobilbutikkerne, hvor verden endnu kun har set en enkelt model i masseproduktion. Det var HTC, der stod for den første Google-mobil, og også HTC, der står for dens efterfølger. Men toeren ser umiddelbart ud til at være en langt mere gennemarbejdet telefon, der ganske som iPhonen har trykfølsom skærm og selvfølgelig også Googles egen App-store.

Både iPhonen og Google-mobilerne, samt mobil- og pda-producenten Palms nye Pre-model er direkte angreb på Microsoft, der ellers har haft en dominerende rolle med deres Windows Mobile-system, som blandt andet findes på HPs og HTCs telefoner.

Microsoft har dog ikke ligget på den lade side, men i stedet udviklet Windows Mobile 6,5, der ved første øjekast ser ud til at være en stærkt moderniseret udgave af Microsofts let klodsede mobilsystem. Og så blev en helt ukendt telefon kåret til at være verdens bedste – den britisk producerede INQ1, der er produceret af selskabet, som også ejer ’3’. INQ1 er en forholdsvis simpel telefon, der dog udmærker sig ved at være skabt til sociale netværkstjenester som Facebook og MSN.

En af Mobile World Congress faste deltagere er den danske teleanalytiker John Strand. Han fremhæver især udviklingen fra de moderat hurtige 3G-net til den fremtidige og lynende hurtige LTE-standard, der vil tilbyde danskerne ekstreme hastigheder på mobilt bredbånd allerede fra 2010.

»Og der er grund til at fremhæve hele den miljømæssige side af teleindustrien. Det er et kendt faktum, at en øget mobilpenetration også øger produktiviteten. Mindre kendt er det, at teleindustrien er en af de industrier, der kan gøre allermest for miljøet. Teleindustrien begrænser rejseri og den miljømæssige belastning ved distribution. Det er et fænomen, som hele branchen taler om lige nu,« lyder det fra John Strand, der forklarer, at en times kørsel i bil giver samme Co2-udledning som et helt år med mobiltelefonen.

Unødig leflen for Apple
Til gengæld giver han ikke meget for den leflen for Apples iPhone, branchen efter hans mening udviser i øjeblikket.

Teleanalytikeren har fra begyndelsen været skeptisk over Apples rolle som mobiltelefonproducent, og selv om iPhonen har givet kilometervis af presseomtale, er det fortsat en forsvindende lille del af verdens mobilbrugere, der har en. Derfor forstår han heller ikke, at alle er så ivrige for at lancere App-stores.

»Det handler om at udvikle mobile applikationer, som er så gode, at folk ikke kan undvære dem. Derfor er det forkert at fokusere på App-stores i sig selv. Mobilbrugerne skal uddannes til at forstå de muligheder, der ligger i mobile applikationer – og så skal folk skal nok finde dem, hvis de er gode nok,« siger han og peger på den norske mobilbrowser, Opera Mini, der er en dundrende succes, selv om den ikke har været tilbudt i nogen App-stores overhovedet.

Det skyldes, at browseren er så meget bedre end de browsere, mobilerne som standard leveres med, – og dermed er nærmest uundværlig for mobilbrugere, der bruger mobilen til internet-surf.